Ukrainan kriisi on herättänyt huolta ja halun auttaa

Ukraina on kokenut kovan kriisin Venäjän sotilaallisen hyökkäyksen vuoksi. Sydämemme särkyy, kun näemme ihmisten olevan sodan jaloissa. He jättävät kotinsa ja pakenevat. Meille herää huoli ja suru, ja kysymme, miten tämä on mahdollista? Voinko olla jotenkin avuksi? Mitä voin tehdä?

Kasvot painettu käsiin, ukrainan lippu

Mielessä voi olla paljon kysymyksiä ja ahdistusta. Kangasalan seurakunta on tukena ja apuna, kun huoli kasvaa liian suureksi. Seurakunnalta saa muun muassa keskusteluapua ja kirkkoon on mahdollisuus tulla hiljentymään.

Keskusteluapua kirkossa keskiviikkoisin

Kangasalan kirkko on auki maaliskuun ajan joka keskiviikko klo 17-19. Kirkossa voit hiljentyä, rukoilla tai keskustella papin tai diakonin kanssa. Yhteistä iltamessua vietetään klo 18.

Seurakunnan työntekijöitä tavattavissa torstain Kymppikahveilla ja puhelimitse

Seurakuntatoimiston kokoushuoneessa vietetään torstaisin Kymppikahveja klo 10-12. Kymppikahveilla on mukana aina kaksi seurakuntamme työntekijää, joiden kanssa voi keskustella ajatuksista. Kangasalan seurakuntatoimisto sijaitsee kaupungintaloa vastapäätä osoitteessa Kuohunharjuntie 22. Kymppikahveille on käynti diakoniavastaanoton ovesta.

Työntekijät ovat tavoitettavissa myös sähköpostitse ja puhelimitse.
Työntekijöiden yhteystiedot

Voimavirsiä maailman rauhan puolesta

Kangasalan kirkossa järjestetään yhteislaulutilaisuus maailman rauhan puolesta torstaina 17.3. klo 19. Mukana Kangasalan kirkkokuoro ja Kangasalan Mieslaulajat.

Piispoilta paastovetoomus ja kehotus auttaa Ukrainan kansaa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat paastovetoomuksessaan vedonneet rauhan ja oikeudenmukaisuuden tekoihin. Paastonaika kutsuu kääntämään katseemme pois itsestämme ja kohtaamaan hädässä olevan lähimmäisen.

Monelle on herännyt halu auttaa ja tukea Ukrainan pakolaisia. Myös piispat pyytävät auttamaan sodasta kärsiviä. Yksi mahdollinen keino auttaa on lahjoittaa Kirkon Ulkomaanavun keräykseen:

• Tekstiviestilahjoitus:  Lähetä tekstiviesti APU20 numeroon 16499 (20 €)
  • MobilePaylla numeroon 36263
  • Perinteinen tilisiirto: Nordea FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero 2943
  • Verkkolahjoitus ja lisätiedot keräyksestä Kirkon Ulkomaanavun sivuilla.

Kangasalan kirkon jumalanpalveluksissa su 6.3. sekä 20.3. kerättävä kolehti kerätään Kirkon Ulkomaanavun kautta Ukrainan sodasta kärsivien auttamiseksi.

Seurakunta valmistautuu auttamaan Kangasalle mahdollisesti saapuvia pakolaisia

Kirkkohallitus on todennut, että tulevaisuudessa Ukrainasta paenneet saattavat pyrkiä myös Suomeen. Ensi sijassa tänne odotetaan henkilöitä, joilla on side Suomeen esimerkiksi kausityöskentelyn tai perheen kautta. Myös Venäjällä oleskelevat ukrainalaiset voivat pyrkiä Suomeen turvaan. On myös mahdollista, että kriisitilanteen pitkittyessä maahantulijoiden määrä kasvaa.

Kangasalan seurakunta päivittää kriisivalmiussuunnitelmaansa vastaamaan nykytilannetta. Kokonaisvastuu laajamittaiseen maahantuloon reagoimisessa on kuitenkin tässä tapauksessa Maahanmuuttovirastolla.

Seurakuntalaisten on mahdollista tarjota omaa asuntoaan yksityismajoitukseen niin halutessaan. Tällöin kannattaa olla yhteydessä Kotimajoituksen tuki ry:hyn (kotimajoitusverkosto.fi). Yksityismajoituksesta ei makseta korvauksia.

Kehotus rukoukseen rauhan puolesta

Paastonaika kutsuu syvemmälle hengelliseen elämään. Piispat kehottavat seurakuntia ja kaikkia kristittyjä ja hyvän tahdon ihmisiä rukoukseen rauhan puolesta, Ukrainan kansan puolesta, väkivallan ja pelon keskellä elävien puolesta sekä niiden puolesta, joiden käsissä ovat rauhan avaimet.

Voit rukoilla esimerkiksi seuraavan rukouksen sanoin:
Hyvä Jumala,
vahvista meissä toivoa, kun sodan uhka ahdistaa.
Varjele Ukrainan kansaa.
Siunaa kaikkia heitä, jotka tekevät työtä rauhan palauttamisen puolesta.
Anna meille sinun rauhasi.
Aamen.

2022-03-04 13:15:46.0