Avioliiton esteiden tutkinta

Aviolittoon aikovien on ennen vihkimistä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa (kuulutukset). Esteiden tutkinnalla varmistetaan, että kihlakumppanit voivat avioliittolain mukaan solmia keskenään avioliiton, ja ettei heillä ole avioesteitä.

Avioliittoon vihkiminen voidaan toimittaa sen jälkeen, kun vihittävät ovat saaneet todistuksen siitä, että avioliiton solmimiselle ei ole estettä.

Esteiden tutkinnan voi pyytää joko morsiamen tai sulhasen kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta/seurakuntatoimistosta, aluekeskusrekisteristä tai mistä tahansa Digi- ja väestötietovirastosta.

Kangasalan seurakunnan jäsenet voivat pyytää avioliiton esteiden tutkintaa Tampereen aluekeskusrekisteristä puh. 03 2190 222 (arkisin kello 9–15) tai sähköpostitse rekisteroinnit.tampere@evl.fi. Esteiden tutkinnan voi laittaa vireille myös ev.lut. kirkon sähköisessä asiointipalvelussa

Avioliiton esteiden tutkinta kestää vähintään 7 päivää ja se on voimassa 4 kk antamisesta.

Sormukset lumisella oksalla.