Pyhän Mikaelin alttarikilta kertoo lapsille jumalanpalvelusten salaisuuksista

Lasten ja nuorten harrastus

Pyhän Mikaelin alttarikilta

Isä Heikkinä tunnettu Kangasalan seurakunnan seurakuntapastori Heikki Repo perusti elokuussa 2018 uuden lapsille ja nuorille suunnatun Pyhän Mikaelin alttarikilllan.

Kyseessä on kouluikäisille lapsille ja nuorille suunnattu toimintamuoto, jossa opetetaan jumalanpalveluksen sisältöä lapsille.

Killassa opetellaan pieniä iänmukaisia tehtäviä, joita lapset voivat suorittaa jumalanpalveluksissa ja olla näin osa jumalanpalvelusten ja messujen toimittajajoukkoa.

− Kirkko ja jumalanpalvelusten idea aukeavat kiltalaisille ikään kuin salaisuuksien ja jännittävien asioiden kautta. Tutkimme yhdessä 250-vuotiasta kirkkoamme sekä sen vuosituhansia vanhaa jumalanpalvelusajatusta, Repo kuvaa.

Tehtäviä kunnialla ja rohkeudella

Nimi Pyhän Mikaelin alttarikilta tulee arkkienkeli Mikaelista. Syksyllä aloittavat uudet kiltalaiset siunataan vuosittain enkelten päivänä mikkelinpäivänä.

− Mikael edustaa enkeleistä puolta, jota harvemmin nostetaan esille. Hän on miekkoineen rohkea sotajoukkojen komentaja. Tämä osuu hyvin ajatukseen alttarikillasta, jossa tehdään tehtäviä kunnialla ja rohkeudella.

Lapset ovat alusta asti mukana toteuttamassa jumalanpalveluksia kerran kuussa. Tehtävinä on esimerkiksi kulkueristin ja -kynttilöiden kantaminen, virsikirjojen jakaminen, kättely ovella ja kolehdin kerääminen. Tehtävät voivat huipentua konfirmoitujen toimimiseen ehtoollisavustajana.

− Lapset tuovat elävyyttä ja tunnelmaa lisää kirkkoon. Ideana on myös, että lapset ja nuoret kasvavat killassa ja pääsevät ikään kuin seuraavalle askelmalle osaamisessaan. Kiltalaiset voivat edetä aikanaan ryhmien vetäjiksi. Kilta on kuin jumalanpalvelusten ”partio”, vertaa Repo.

Kiltalaisilla on omat, heille sopivat albat. Kangasalan Martat ompelivat albat Aitoon Lipputehtaan lahjoittamista kankaista.

Alttarikillan ajatus tulee alun perin Englannista. Heikki Repo on vetänyt vastaavaa ryhmää edellisessä työpaikassaan Pälkäneellä.

Pyhän Mikaelin alttarikilta