Haudan hoitaminen

Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija ja haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina. Seurakunta huolehtii muistolehdon hoidosta.

Hautauksen jälkeen

Omaiset voivat poistaa haudalle lasketut kukkalaitteet kesällä 7 päivän ja talvella 14 päivän kuluessa hautauksesta. Tämän jälkeen seurakunnan työntekijällä on oikeus poistaa kukkalaitteet.

Hautauksesta seuraavien lähiviikkojen aikana nurmipintaiselle haudalle kylvetään nurmikko. Kylvöstä kastellaan ja se leikataan ensi kerran ruohonleikkurilla, kun nurmikko on n. kymmensenttistä.
Uusille haudoille seurakunta tekee yhden kukka-aukon hautaa kohti muistomerkin asennuksen jälkeen. Myös nurmi kylvetään muistomerkin asennuksen jälkeen.

Uusi muistomerkki asennetaan haudan keskikohtaan.

Seurakunnan hoidossa olevia hautoja. Punaisia kukkia hautakivien edessä.
Sahalahden hautausmaan hoitohautoja ja hautasmaata.

Hauta omaisten hoidossa

Haudan muistomerkki tulee pitää suorassa. Haudalla ei tarvitse olla kukkia tai perennakasveja. Mikäli niitä on, ne tulee hoitaa. Haudalle ei saa istuttaa puita tai pensaita. Seurakunta voi ottaa hoitaakseen haudan määräajaksi korvausta vastaan.

Hauta seurakunnan hoidossa

Voit tilata haudalle hoidon ja haudanhallinnalle jatkoa täyttämällä haudanhoitolomakkeen. Uusia haudanhoitotilauksia otetaan vastaan virastotyöaikana vuoden alusta viikon 22 loppuun saakka. Hoitokausi alkaa kesäkuun alussa (kasteluhoito) ja päättyy syyskuun loppuun.

Muuta huomattavaa haudan hoitoon liittyen:

• Hautamuistomerkin tulee olla turvallinen, jotta hoito voidaan aloittaa.
  • Haudoilta poistetaan ennen seurakunnan kukkien istutusta omaisten tuomat kukat äitienpäiväruusuja lukuunottamatta.
  • Kukkien taimet istutetaan 10.6. jälkeen.
  • Hoitokukat poistetaan 1.10. alkaen, mikäli sääolosuhteet (halla) eivät sitä aiemmin edellytä.
  • Hautamuistomerkin oikaiseminen ei kuulu seurakunnan hautojen hoitoon. Myöskään talvihoitoa (kanervat+havut tai kynttilät) ei ole.

Haudanhoidon sopimusehdot 5.2.2024 alkaen (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Uutuus! Perennahoito!Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Perennahoito on samanhintainen hoito kaikille haudoille haudan koosta riippumatta.
Yhteen istutusalueeseen istutetaan 3 tainta. Hoitoaika 5 v.

Haudanhoitohinnasto
Jotta haudalle voidaan tilata hoito, täytyy haudan hallinta-ajan olla voimassa koko aiotun hoitokauden ajan.

Hoitamattomat haudat

Mikäli haudan hoito on oleellisesti laiminlyöty, voi kirkkoneuvosto velvoittaa hautaoikeuden haltijan kunnostamaan haudan vuoden määräajassa siitä, kun päätös on annettu hänelle tiedoksi. Hautaoikeuden haltijaa lähestytään kirjeitse, lehti-ilmoituksella sekä haudalle asetettavalla kyltillä. Jollei hautaa kunnosteta, kirkkoneuvosto voi julistaa hautaoikeuden menetetyksi.

Hautaoikeuden menetettyään hautaoikeuden haltijalla on 6 kk aikaa hakea muistomerkki pois haudalta. Kuukauden valitusajan jälkeen kuulutuksen tiedoksiantopäivästä hauta siirtyy seurakunnan hallintaan.
Seurakunta voi siirtää hautakivet näiltä paikoilta varastoalueelle. Kirkkopuistosta kiviä ei kuitenkaan poisteta, vaan seurakunta hoitaa hallintaansa siirtyneet haudat puistomaisesti.
Kuulutustoimenpiteen kautta takaisin seurakunnalle siirtyneet haudat voidaan ottaa uudelleen käyttöön sen jälkeen, kun haudan koskemattomuusaika (yleensä 20 vuotta. Poikkeuksena uudet osastot 14, 15, 16, 17, 19, 20 ja 21, joissa 25 vuotta) on kulunut umpeen. Kangasalan seurakunta ei kuuluta hautaa hoitamattomuudesta, mikäli viimeisestä hautauksesta on kulunut alle 10 vuotta.

Hautamuistomerkit

Hautausmuistomerkkisuunnitelma ja -muutokset on hyväksytettävä seurakunnassa. Haudan koosta riippuen kiven sallittu koko vaihtelee. HautamuistomerkkisäädöksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Olemassa olevien hautamuistomerkkien siirtäminen hautauksen ajaksi kuuluu omaisten velvollisuuksiin. Muistomerkit tulee siirtää pois haudalta viimeistään hautausta edeltävällä viikolla. Seurakunta ei vastaa siirtämättömien kivien vahingoittumisesta!

Yhteystiedot

Hauta-asioissa (esimerkiksi hautausluvat, haudanhoidot jne.) otetaan ensisijaisesti yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen kangasalan.hautausmaat@evl.fi. Haudanhoitolomakkeen pääset täyttämään täällä.