Hiljenny Huutijärven kappelissa

Pyhäinpäivänä, lauantaina 6.11., voi Huutijärven hautausmaan kappelissa hiljentyä, osallistua lyhyeen rukoushetkeen ja kuunnella pyhäinpäivän musiikkia. Kappeli on auki hiljentymistä varten klo 13-17. Rukoushetket ovat klo 13, 14 ja 16. Musiikkia kuullaan klo 15.

Huutijärven kappeli.jpg

- Tapahtuman järjestämisen taustalla on ajatus, että pyhäinpäivä on erityislaatuinen päivä vuodenkierrossa. Hyvin monet tulevat haudoille tuomaan kynttilöitä ja muistamaan edesmenneitä ihmisiä. Kun tässä kirkollisesti merkittävässä päivässä väkeä on hautausmaalla, on luonnollista, että paikalla on myös seurakunnan työntekijöitä kohtaamassa ihmisiä, jotka ovat siellä muistojen ja kenties tuoreidenkin surujen kanssa, sanoo kappalainen Markku Viitala Kangasalan seurakunnasta.

Viitala toteaa, että pyhäinpäivällä on edelleen ihmisille suuri merkitys, mikä näkyy juuri hautausmailla.

- Erityisen hienoa on huomata, että marraskuisen pimeyden keskellä on päivä, joka jollain tavalla pysäyttää arkisen elämänmenon ja jona sadat ihmiset suuntaavat kulkunsa hautausmaille.

Seurakunta on jo muutamana vuonna ollut läsnä Huutijärven hautausmaalla pyhäinpäivänä. Väkeä on ollut paljon liikkeellä.

- Ihmisiä on myös muilla hautausmailla kuin Huutijärvellä. Resurssit eivät kuitenkaan riitä siihen, että kaikilla hautausmailla järjestettäisiin vastaava tapahtuma. Huutijärvellä on ehkä eniten haudoilla kävijöitä, siksi kappelin avoimet ovet -tapahtuma on luontevaa järjestää siellä, Markku Viitala sanoo.

Viitala toteaa, että Huutijärven kappeliin voi tulla pyhäinpäivänä hiljentymään ja rukoilemaan, vaikka veisikin kynttilän jollekin muulle hautausmaalle.

Tupu Sammaljärvi

2021-11-02 07:34:57.0