Rukoushuoneen jatko keskustelutti

Kangasalan seurakunnan omistaman Havisevan rukoushuoneen tulevaisuus keskustelutti alueen kyläläisiä tiistai-iltana. Seurakunta on luopumassa kiinteistöstä, koska siinä tulisi tehdä iso peruskorjaus, jota seurakunta ei haluaisi lähteä tekemään. Seurakunta haluaa keskittää rahaa hengelliseen toimintaan ja on luopumassa joistakin muistakin kiinteistöistä juuri kalliin peruskorjaustarpeen vuoksi.

Haviseva1.JPG

Havisevan rukoushuone, ”Rukola”, Kangasalan Suinulassa on Rukoushuoneyhdistyksen vuonna 1911 valmistunut kokoontumistila, joka siirtyi seurakunnan hallintaan ja ylläpitoon vuonna 1955.

Seurakunnan kiinteistöpalveluista vastaava hallintokappalainen Henri Lehtola totesi, että seurakunta haluaa luopua rukoushuoneesta kyläläisten hyväksi.
-    Mieluisin vaihtoehto seurakunnalle on, että rakennus vuokrataan ylläpitoa ja korjausta vastaan. Toinen vaihtoehto on, että rakennus myydään vuokratontilla ja kolmas, että kiinteistö myydään kyläyhteisölle. Toiveena on, että rakennus säilyisi kylän toimintaa varten, Lehtola sanoi.

Lehtola ja kirkkoherra Seppo Jarva lisäsivät, että seurakunnan tarkoituksena on kehittää toimintaa ympäri seurakuntaa. Aiempaa enemmän panostetaan kuitenkin ns. nauhataajamaan, josta julkikuvatutkimuksessa saadut vastaukset olivat muuta seurakuntaa heikommat. Pohjois-Kangasalla seurakunnan panostus näkyy vahvimmin leirikeskus Pyysalossa ja Ruutanassa, minne rakentuvassa monitoimitalohankkeessa seurakunta on mukana.

Kuulemistilaisuuteen saapui vajaa kymmenen paikallista asukasta. Heitä askarrutti muun muassa, mitä korjauksia rakennus vaatii.
Lehtola sanoi, että rakennus edellyttää muun muassa lämpö-, lvi- ja sähköremonttia. Myös perusta ja vesihuolto vaativat korjauksia. Peruskorjauksen hinta-arvio on 200 000 euroa. Peruskorjaus ei ole suunnitelmissa ihan ovella, mutta voi tulla vastaan yllättävästikin.
Tilaisuudessa todettiin, että yhdistys voi toimia remontinkin suhteen vapaammin kuin julkinen yhteisö, jolla on omat velvoitteensa.

Havisevan rukoushuone on melko vaatimattomassa käytössä. Kuukausikäyttö on noin 24 tuntia eli noin kuusi tuntia viikossa.
Kyläläiset pohtivat, millainen tarve heillä olisi saada rakennus haltuunsa. Toistaiseksi toimintaa on ollut vähän. Rukoushuone on heille kuitenkin tärkeä kokoontumispaikka. Kyläläiset laativatkin adressin rukoushuoneen säilyttämisen puolesta viime joulukuussa, kun tieto siitä, että seurakunta on luopumassa rakennuksesta, kuultiin.

Seppo Jarva totesi, että tavoitteena olisi löytää ratkaisu, joka palvelisi kyläläisiä.
-    Rukoushuone on aina ollut alueen ihmisten käytössä. Meidän toiveemme on, että seurakunta voisi pitää täällä hengellisiä tilaisuuksia myös jatkossa. Seurakunta voisi maksaa tilan käytöstä vuokraa.

Kuulemistilaisuudessa olleet kyläläiset päättivät, että kyläyhdistys lähtee selvittämään kylän tahtotilaa asian suhteen. Keskeistä on miettiä, millaisia tarpeita rakennukselle on, mihin toimintaan sitä tarvittaisiin.

Tupu Sammaljärvi
tiedottaja