Lauriala ja Kiviniemi tuovat Bachin sävellyksiä Kangasalan kirkkoon

Kaksi merkittävää kansainvälisen tason taiteilijaa, "Urkujen Paganini" Kalevi Kiviniemi ja mestarillinen pianisti, nykyään Suomessa harvemmin kuultu Risto Lauriala soittavat 3.6. Bach-konsertin Kangasalan kirkossa.
Risto Laurila

Konsertissa kuullaan J.S. Bachin alkuperäisteoksia ja Busonin ja Saint-Saênsin sovituksia Bachin teoksista.

Risto Lauriala: Tunnettu Beethovenin, Bachin ja Schubertin teosten esittäjä

Risto Lauriala nousi vuonna 1970 suuren yleisön tietoisuuteen voitettuaan ensimmäisen palkinnon Maj Lind -kilpailussa. Vuonna 1974 hän voitti Stepanov -kilpailun Wienissä.

Lauriala on esiintynyt kamarimuusikkona, orkesterisolistina ja lied-pianistina Euroopan maissa, Neuvostoliitossa ja aiemmin Venäjällä, Japanissa ja USA:ssa.

Lauriala on tullut tunnetuksi etenkin esittämistään Beethovenin pianokonsertoista, Bachin Partitoista ja Schubertin pianosonaateista.

Hän on toiminut myös Sibelius-Akatemian säestyksen, pianomusiikin ja kamarimusiikin lehtorina. Lauriala on tehnyt useita levytyksiä Naxos- ja Alba-yhtiöille. Erityisesti Laurialan Bach-levytykset ovat saaneet erinomaisia arvioita muun muassa arvostetuissa kansainvälisissä Gramophone- ja Classic CD -lehdissä.

Kalevi Kiviniemi: maailman arvostetuimpia urkureita

Konserttiurkuri Kalevi Kiviniemi lukeutuu maailman huippu-urkureiden terävimpään kärkeen. Hän on viime vuonna konsertoinut maailman ykköspaikoissa, kuten Pariisin Notre Damessa, Leipzigin Gewandhausissa ja Moskovan Tschaikovski-salissa.

Kiviniemi on esiintynyt solistina useille nimekkäille orkestereille kuten Moskovan kamariorkesterille, Moskovan sinfoniaorkesterille ja Suomessa Helsingin kaupunginorkesterille ja Sinfonia Lahdelle.

Hän on toiminut lukuisten merkittävien kansainvälisten urkukilpailujen tuomaristossa sekä pitänyt mestarikursseja Suomessa ja ulkomailla. Kiviniemi toimi Lahden kansainvälisen urkuviikon taiteellisena johtajana yhdentoista vuoden ajan.

Kiviniemi on tehnyt yli 160 levytystä ja saanut lukuisia levypalkintoja. Vuonna 2009 hän vastaanotti maamme merkittävimmän musiikkipalkinnon, Säveltaiteen valtionpalkinnon. Vuonna 2012 hänet lyötiin ritariksi Chevalier OCM -arvonimellä. Pro Cultura Tavastica et Fennica -mitalin hän vastaanotti vuonna 2014.

Bach-konsertti

Su  3.6.2018  klo  18  Kangasalan  kirkossa

Risto  Lauriala,  piano

Kalevi  Kiviniemi,  urut

Liput  15 €  ovelta,  myynti alkaa  klo  17.

Taiteilijoiden  levyjä  myynnissä. Kaikki  maksut  käteisellä

2018-05-21 08:00:00.0