J-Stone tekee comebackin!

Ylen uutisankkuri Jussi-Pekka Rantanen esiintyy kitaraduo J-Stonen solistina Kangasalan kirkossa, Hyvien Uutisten Majataloillassa su 24.3.2024.

Jussi-Pekka Rantanen ja Mikko Tarri kitaraduo J-Stonen harjoituksissa. Kaksi miestä katsoo kameraan ja hymy...

Jussi-Pekka Rantanen ja Mikko Tarri kitaraduo J-Stonen harjoituksissa.

- J-Stonehan keikkailee aivan jatkuvasti – viimeksi 30 vuotta sitten ja nyt heti taas perään, naurahtaa yhtyeen kitaristi Mikko Tarri.

- J-P:n kanssa on tavattu ekan kerran ekaluokkalaisena. Porissa kahlattiin kouluja samoilla ja rinnakkaisilla luokilla, kertoo nykyään Kangasalan Suoramalla asuva Tarri.
- Meitä yhdisti myös seurakuntanuorten toiminta. Olimme samoilla ripareilla isosina. Molemmat oltiin musiikkimiehiä vähän eri tavoilla, mutta laulaminen ja kitara tuntuivat kovasti mielenkiintoiselta. J-P:llä rupesi laulua pukkaamaan ja siitä J-Stone kitaraduona sai sitten alkunsa. En tiedä oliko siinä mitään kovin kunnianhimoista, mutta hyvin pian saatiin buukattua hiukan esiintymisiäkin. Teimme kaikkinensa joitakin kymmeniä keikkoja.

Armeija ja opiskelut päättivät J-Stonen aktiiviuran. Muusikoiden ystävyys on silti säilynyt.
- Matkan varrella kun on iltaa vietetty jollakin porukalla, aina siinä on muutama laulukin laulettu. Usein on mietitty, että olisipa kiva näitä levyttää!

Hyvien Uutisten Majataloillassa julkaistaan J-Stonen ensimmäinen äänite, ”Onnenonkijoita”.
- Olen aina äänittänyt treenejä eri tavoin ja kun tässä projektissa yksi asia johti toiseen, niin se oli ensimmäinen askel kohti ”virallisen” äänitteen tekoa. Asiat ovat ikään kuin ”lähteneet lapasesta, mutta hyvällä tavalla”. Levylle tehtiin lopulta ihan bändisovitukset kangasalaisten muusikkoystävien kanssa, kertoo Tarri.
Hyvien Uutisten Majataloillassa J-Stonen kappaleet kuullaan bändiversioina.

Paikalle kannattaa tulla rohkeasti, vaikka ei olisikaan entinen seurakuntanuori.
- J-P:n kirjoittamissa teksteissä minua on aina kovasti viehättänyt se, että ne eivät ole tekstimielessä mitään yksioikoista ylistysmusaa, vaan niiden tarkoituksena on saada ihminen ajattelemaan. Uskon että monitulkintaiset biisit avautuvat eri kuulijoille eri tavoin.

Eveliina Sydänlähde
Eveliina Sydänlähde