Kirkkovaltuuston kokouskuulumisia

Kangasalan seurakunnan kirkkovaltuusto kokousti tiistaina 13.2. Suoraman srk-keskuksella kahteen otteeseen. Ensimmäisessä kokouksessa äänestettiin maallikkoedustajat kirkolliskokoukseen sekä Tampereen hiippakuntavaltuustoon.

Kirkolliskokouksen vaalituloksista tiedotetaan evl.fi/plus-palvelussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Hiippakuntavaltuuston vaalin tuloksista tiedotetaan hiippakuntien verkkosivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Päivitetty strategia hyväksyttiin

Illan toisessa kokouksessa käsiteltiin muut kirkkovaltuuston päätettäväksi tulevat asiat. Ville Keskinen vapautettiin kirkkoneuvoston jäsenyydestä tultuaan valituksi kirkkovaltuuston puheenjohtajan tehtävään 14.12.2023. Kirkkoneuvoston varsinaiseksi jäseneksi Keskisen tilalle valittiin Timo Keskisen varajäsenenä toiminut Ykä Lepola. Timo Keskisen uudeksi henkilökohtaiseksi varajäseneksi Lepolan tilalle valittiin Pekka Simojoki.

Valtuutetut hyväksyivät myös Kangasalan seurakunnan päivitetyn strategian, jonka päivittämistyöhön paikkakuntalaistenkin oli mahdollisuus osallistua verkkokyselyn kautta. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 111 henkilöä, lämmin kiitos kaikille vastanneille! Tulevien vuosien keskeisiksi teemoiksi päivitetyssä strategiassa valikoituivat nuorisotyön vahvistaminen, monipuolisen jumalanpalveluselämän tukeminen, sähköisen viestinnän kehittäminen sekä kaikkien paikkakuntalaisten kutsuminen mukaan seurakunnan toimintaan.

Uusi nuorisotyönohjaajan virka perustettiin

Keskeinen päätösasia kokouksessa oli myös uuden nuorisotyönohjaajan viran perustaminen, jonka valtuusto hyväksyi iloiten. Kyseessä on merkittävä panostus seurakunnalta nuorisotyöhön, sillä uusia virkoja on perustettu viime vuosina harvoin. Seurakunnan taloudellisen tilanteen antaessa mahdollisuuden kasvattaa henkilöstökustannuksiaan valtuusto katsoi, että on strategian mukaista suunnata lisäresurssi nuorisotyöhön. Uusi vakituinen virka tuo arvokkaan lisän nuorisotyöhön antaen mahdollisuuksia kohdata nuoria monimuotoisissa ympäristöissä sekä nuorten hyvinvointia tukevilla tavoilla.

Valtuusto esittää kirkkoherranvaalin vaalitavaksi välillistä vaalitapaa

Kirkkovaltuusto keskusteli myös kirkkoherranvaalin vaalitavasta. Valtuusto päätti yksimielisesti esittää tuomiokapitulille vaalitavaksi välillistä vaalitapaa, jolloin uuden kirkkoherran valitsisi kirkkovaltuusto. Välillisen vaalitavan perusteluiksi valtuusto kirjasi seuraavat kohdat:

*Välillinen vaali tarjoaa mahdollisuuden arvioida hakijoiden osaamista ja vahvuuksia monipuolisemmin, laajemmin ja syvemmin.

*Kirkkovaltuusto voi valita kirkkoherran kaikista kelpoisista viranhakijoista.

*Valitsijat voivat välillisessä vaalissa hyödyntää soveltuvuusarviointeja.

*Valitsijat voivat arvioida syvemmin hakijoiden henkilöstöjohtamisen, hallinnon ja hengellisen johtamisen taitoja.

*Seurakuntavaalit on käyty reilu vuosi sitten, minkä vuoksi kirkkovaltuutettujen vaalissa saama valtuutus on tuore. Valtuutetut ovat hyvin verkostoituneita ja heillä on kattava tuntemus seurakunnan toimintaympäristöstä.

Lisätietoa kirkkovaltuuston kokouksesta löydät kokouksen pöytäkirjasta. Seuraava kirkkovaltuuston kokous järjestetään torstaina 2.5.2024 klo 18 Suoraman srk-keskuksella.

2024-02-15 11:37:00.0