Kirkkoherra Seppo Jarva jää loppuvuodesta eläkkeelle – uusi kirkkoherra valitaan keväällä 2024

Kangasalan seurakunnassa on käynnistymässä tulevana keväänä kirkkoherranvaali. Seurakunnan pitkäaikainen kirkkoherra Seppo Jarva on jättänyt Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulille 10. tammikuuta irtisanoutumisilmoituksen, jonka mukaan hän jää eläkkeelle 1.12.2024. Viimeinen työssäolopäivä on tällä tietoa 10. marraskuuta.

Tuomiokapituli on käynnistänyt prosessin uuden kirkkoherran valitsemiseksi Kangasalle. Tuomiokapituli on pyytänyt seurakunnalta 15.3. mennessä lausuntoa siitä, mitkä ovat Kangasalan seurakunnan kirkkoherran viran erityiset tarpeet sekä mitä vaalitapaa seurakunnassa halutaan käyttää. Kirkkoherra voidaan valita joko välittömällä tai välillisellä vaalilla. Välittömässä vaalissa äänioikeutettuja ovat täysi-ikäiset seurakunnan jäsenet, välillisessä vaalissa kirkkovaltuuston jäsenet.

Alustavan suunnitelman mukaan kirkkoherran virka tulee avoimeksi maaliskuun puolivälin jälkeen, ja kirkkoherranvaali järjestetään toukokuussa 2024. Täten uusi viranhaltija on tiedossa jo ennen kesää.

Tiedotamme kirkkoherranvaalin etenemisestä jatkossa vaalisivustolla, jonka löydät sivujemme Päätöksenteko-osion alta. Nostamme ajankohtaisia vaalikuulumisia esille myös näissä kotisivujemme uutisissa sekä somekanavillamme Facebookissa ja Instagramissa

2024-01-26 06:00:00.0