Kappeliseurakunnasta seurakunta-alueeksi

Kuhmalahden seurakunta liittyi Kangasalan seurakuntaan vuoden 2005 alussa. Vuoden 2023 loppuun saakka Kuhmalahden seurakunta toimi emäseurakunnan yhteyteen perustettuna kappeliseurakuntana, jonka asioita hoiti alueelta valittu kappelineuvosto.

Vuonna 2023 muuttunut kirkkolainsäädäntö tarjosi Kuhmalahden kappelineuvostolle luontaisen vaiheen tarkastella, millaiset hallinnolliset ratkaisut ovat tässä ajassa tarkoituksenmukaisia. Huolellisen valmistelun pohjalta todettiin, että tarkoituksenmukaisinta on, että kappeliseurakunta saa jatkossa keskittyä hallinnon järjestämisen sijasta enemmän seurakunnallisen toiminnan järjestämiseen. Kirkkovaltuusto päättikin 14.12.2023 järjestetyssä kokouksessa yksimielisesti kirkkoneuvoston esityksen pohjalta, että Kuhmalahden kappeliseurakunta lakkautetaan hallinnollisena yksikkönä 1.1.2024 alkaen. Nykyään Kuhmalahden kappeliseurakunnasta käytetään nimitystä Kuhmalahden seurakunta-alue, joka toimii yhtenä aktiivisena jumalanpalvelusyhteisönä seurakunnan muiden jumalanpalvelusyhteisöjen rinnalla.