Kangasalan seurakunta siirtyy käyttämään kahta sävelmäsarjaa vuoden 2024 alusta

Tammikuusta lähtien Kangasalan seurakunnan jumalanpalveluksissa käytetään kahta sävelmäsarjaa, jotka vaihtelevat kirkkovuoden ajankohdan mukaan. Käytettävä sävelmäsarja ilmoitetaan jatkossa virsitaulun yläosassa.

Sunnuntain messussa laulamme virsiä ja liturgisia sävelmiä. Virret valitaan aina kyseisen pyhän teeman mukaan papin ja kanttorin toimesta. Liturgiset sävelmät teksteissä kuten Herra armahda, Pyhä ja Jumalan Karitsa ovat yleensä samoja sunnuntaista toiseen. Nämä sävelmät seuraavat jotakin sävelmäsarjaa.

Suomen evankelisluterilaisella kirkolla on virallisissa aineistoissaan neljä erilaista sävelmäsarjaa. Seurakunta voi valita, mitä ja kuinka montaa sävelmäsarjaa se käyttää. Joissakin seurakunnissa on käytössä useampia sävelmäsarjoja, joissakin jopa kaikki neljä. Tällöin sävelmäsarja vaihtuu kirkkovuoden ajankohdan mukaan ja luo rikkautta jumalanpalveluselämään.

Jumalanpalvelusuudistuksen (2000) jälkeen Kangasalan kirkossa on ollut käytössä sävelmäsarja numero 2. Adventista 2022 lähtien Kangasalan seurakunnassa on ollut käytössä kokeilusävelmäsarjana sävelmäsarja 3. Kokeilun päätteeksi keräsimme palautetta kokeilusta.

Kootun palautteen perusteella siirrymme keväällä 2024 käytäntöön, jossa monien rakastama sävelmäsarja 2 palaa käyttöön paasto- ja arkisarjana. SItä lauletaan kun liturgisena värinä on sininen, violetti, musta tai vihreä. Näin sävelmäsarja 2 on käytössä suurimman osan vuodesta.

Kokeilukäytössä ollut uusi sävelmäsarja 3 säilyy käytössä juhlasarjana. Sitä käytetään niinä kirkkovuoden päivinä, joina liturginen väri on valkoinen tai punainen. Sen duurisävelmä palvelee näin myös kirkkovuoden ajankohtaa.

Jumalanpalveluksessa käytettävä sävelmäsarjan numero ja sen sivunumero virsikirjassa ilmoitetaan virsitaulun yläosassa. Kangasalan kirkossa sävelmäsarja ilmoitetaan myös ensimmäisessä Powerpoint-diassa valkokankaalla. Voit tutustua kirkkovuoteen ja tarkistaa eri päivien kirkollisen värin sivustolla https://kirkkovuosikalenteri.fi

Voit lukea tästä tiedostosta tekemämme sävelmäsarjakyselyn tuloksista.

Thu Dec 21 12:58:00 EET 2023