Anna-Mari Kaskinen ja Voimalauluja-yhtye vieraina tammikuun Majatalo-illassa

Kangasalan kirkossa sunnuntaina 21.1. järjestettävässä Majatalo-illassa kokoonnutaan Voimalaulujen äärelle, kun vieraiksi saapuvat kirjailija, runoilija ja sanoittaja Anna-Mari Kaskinen sekä Voimalauluja-yhtye. Kaskinen vierailee seurakunnan Majatalo-illassa ensimmäistä kertaa, ja hän odottaa iltaa iloisin mielin.

- On hienoa, että meillä on mahdollisuus tulla Kangasalan seurakuntaan tällä joukolla. Pitkäaikaisen työtoverini ja yhteistyökumppanini Pekka Simojoen kehittämä Majatalo-ilta on hieno konsepti, joka on levinnyt laajalle eri puolilla Suomea.

Voimalaulut ovat vuoden 2020 koronakesänä syntyneitä lauluja, joiden sanoitukset perustuvat kirkkovuoden pyhäpäivien teksteihin. Elämänläheisten ja rohkaisevien laulujen tarkoituksena on kuljettaa kanssakulkijoita kirkkovuoden halki tuoden toivoa ja lohtua.

- Eräänä kesäisenä sunnuntaina sain ajatuksen ryhtyä kirjoittamaan runoja/lauluja kirkkovuoden pyhäpäivien teksteihin. Päivän teemana oli evankeliumin kertomus, jossa Jeesus sanoi: Joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Katselin kivenjärkälettä Lohjanjärven rannalla ja tein ensimmäisen tekstin. Espoonlahden seurakunnan kanttori Anna-Liisa Haunio ryhtyi säveltämään tekstejä, ja näin syntyi yli 80 laulun kokoelma, Kaskinen kertoo.

Voimalaulut on koottu Kirjapajan kustantamaan laulukirjaan Voimalauluja pyhään ja arkeen, jonka on nuotintanut monipuolinen muusikko Petri Kangas. Keskeisistä lauluista on tehty myös neljäntoista kappaleen pituinen äänite, jonka on tuottanut musiikin moniosaaja Make Perttilä. Äänitteellä olevia lauluja kuullaan myös tulevassa Majatalo-illassa.

Lauluja esittävä Voimalauluja-yhtye on useammasta musiikin moniosaajasta muodostuva ryhmä, jonka kokoonpano vaihtelee tilanteen mukaan. Kangasalla kokoonpanossa ovat mukana laulujen säveltäjä Anna-Liisa Haunio (laulu), kirjan nuotintanut ja monien Voimalaulujen sovitukset tehnyt Petri Kangas (koskettimet), levyn tuottaja ja niin ikään monien laulujen sovittaja Make Perttilä (kitara ja laulu) sekä laulaja Miri Rantio. Anna-Mari Kaskinen on luvannut kertoa illassa sanoittamistaan lauluista ja niiden taustoista.

Kaskinen suosittelee Voimalaulujen Majatalo-iltaa kaikille, jotka haluavat tutustua Voimalauluihin, laulaa yhdessä sekä saada rohkaisua elämän erilaisten haasteiden kohtaamiseen.

-Elämme edelleen epävarmoja aikoja niin maailmalaajuisesti kuin myös yksityisinä ihmisinä. Voimalaulut-prosessin aikana olen huomannut, miten Raamatun henkilöt vuosisatoja ja vuosituhansia sitten kamppailivat samankaltaisten kysymysten kanssa kuin me tänään. Monet Voimalaulut ovat myös rukousta. Emme ole yksin kysymystemme kanssa, vaan voiman lähteenämme on ikiaikojen Jumala, jonka varassa voimme kohdata tämän päivän ja myös huomisen haasteet.

Teksti: Maija Peltola, Anna-Mari Kaskisen haastattelun pohjalta

---

Voimalaulujen Majatalo Kangasalan kirkossa sunnuntaina 21.1. klo 18. Vieraina Anna-Mari Kaskinen ja Voimalauluja -yhtye. Mukana myös Pekka Simojoki, Staff-kuoro ja House band. Lapsille järjestetään samanaikaisesti Lasten Majatalo Perhetalolla (Tapulintie 2). Olet lämpimästi tervetullut!

Voit seurata iltaa myös Youtube-kanavallamme.

2024-01-10 11:54:00.0