Kirkkovaltuusto teki merkittäviä päätöksiä vuoden viimeisessä kokouksessaan

Kangasalan seurakunnan kirkkovaltuusto kokoontui torstaina 14. joulukuuta vuoden viimeiseen kokoukseensa Suoraman seurakuntakeskukselle. Kokouksessa päätettiin monista merkittävistä asioista.

Kirkkovaltuuston uusi puheenjohtaja Ville Keskinen istuu kokouspöydän ääressä

Kirkkovaltuuston uusi puheenjohtaja Ville Keskinen

Kokouksen ensimmäisenä keskeisenä päätösasiana valtuusto valitsi yksimielisesti Ville Keskisen uudeksi puheenjohtajakseen Sanni Pesosen jäätyä pois luottamustoimista. Lisäksi valtuusto päätti kutsua Pesosen tilalle uudeksi kirkkovaltuuston jäseneksi Jyrki Jaakkolan.

Kokouksessa keskusteltiin myös Kuhmalahden kappeliseurakunnan tulevaisuudesta. Kokouksessa todettiin, että tarkoituksenmukaisinta on, että nykyinen kappeliseurakunta saa jatkossa keskittyä hallinnon järjestämisen sijasta enemmän seurakunnallisen toiminnan järjestämiseen. Tarkoitus on, että jatkossakin Kuhmalahden alue toimii aktiivisena jumalanpalvelusyhteisönä seurakunnan muiden jumalanpalvelusyhteisöjen rinnalla. Valtuusto päätti kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti lakkauttaa Kuhmalahden kappeliseurakunnan hallinnollisena yksikkönä 1.1.2024 alkaen. Lisäksi valtuusto päätti siirtää Markku Viitalan Kuhmalahden kappalaisen virasta uuteen Kangasalan seurakunnan kappalaisen virkaan sekä hyväksyä uudet säännöt Kuhmalahden aluerahastolle ja Esteri Kilpikosken testamenttirahastolle.

Eniten puheenvuoroja valtuustossa herätti vuoden 2024 toimintasuunnitelman ja talousarvion käsittely. Valtuutettujen ryhmäpuheenvuoroissa toimintasuunnitelmaa ja talousarviota kehuttiin hyvin valmistelluksi ja rohkeaksi. Valtuutetut kokivat tärkeäksi, että lasten ja nuorten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä heidän hengelliseen tukemiseensa panostetaan. Lisäksi valtuutetut toivat esille, että nuorten vaikuttajaryhmää on jatkossakin tärkeää kuunnella seurakunnan päätöksiä valmisteltaessa. Tulevaisuutta ajatellen valtuutetut toivoivat, että työalojen toimintasuunnitelmissa voisivat näkyä entistä vahvemmin kehittämisen, uudistamisen ja kokeilemisen kulttuuri, konkreettiset ja mitattavissa olevat toimenpiteet, eri puolilla Kangasalaa asuvien paikkakuntalaisten tavoittaminen, pitkän tähtäimen suunnitelmat sekä ympäristöön liittyvät tavoitteet.

Huomionarvoinen asia talousarviossa oli henkilöstökulujen kasvu yli 300 000 eurolla, jonka seurakunnan vakaa taloustilanne sekä kirkollisverotulojen kasvu mahdollistavat. Kirkollisverotulojen kehitystä täytyy kuitenkin huolellisesti seurata ensi vuoden aikana. Henkilöstökulujen lisäyksellä on varauduttu palkkojen kasvuun, seurakunnan kilpailukyvyn säilyttämiseen vetovoimaisena työnantajana sekä yhden uuden viran perustamiseen, jonka on ajateltu kohdistuvan nuorisotyöhön.

Toimintasuunnitelman käsittelyn kohdalla valtuustossa päädyttiin myös äänestämään. Anne-Mari Thomassen esitti Reetta Kaipian kannattamana, että aikuistyötä koskeva toimintasuunnitelman tavoite ”Miehet mukaan seurakunnan toimintaan” muotoiltaisiin uudelleen niin, että tavoitteesta poistetaan miestyön erityismaininta, ja aikuistyön kokonaisuus annetaan yhden työntekijän tai vapaaehtoisen hoidettavaksi. Äänestyksessä alkuperäinen esitys sai 23 ääntä ja Thomassenin muutosesitys kahdeksan ääntä, joten muutoksia aikuistyötä koskevaan tavoitteeseen ei tehty. Keskustelun päätteeksi toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin kokonaisuudessaan kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti.

Kokouksen loppupuolella käsiteltiin vielä seurakunnan uusi hallintosääntö, taloussääntö sekä hautaustoimen ohjesääntöä koskevat päivitykset, jotka kaikki hyväksyttiin kirkkoneuvoston esitysten mukaisesti ilman muutoksia. Esityslistalla myös ollut Ruutanan vuokratontin lunastus hyväksyttiin yksimielisesti. Kokous päätettiin uuden puheenjohtajan Ville Keskisen esittämiin kiitoksiin. Keskinen kertoi iloitsevansa luottamushenkilöiden halukkuudesta viedä asioita yhdessä eteenpäin sekä uskalluksesta olla myös eri mieltä, mikä kuuluu keskeisesti hyvään yhteistyöhön ja päätöksentekoon. Lisäksi Keskinen kiitti valtuustoa uskalluksesta hyväksyä rohkea talousarvio tulevalle vuodelle.

Kirkkovaltuuston seuraava suunniteltu kokous on tiistaina 13.2.2024 klo 18 Suoraman seurakuntakeskuksella. Kyseessä on vaalikokous, jossa valtuutetut äänestävät ehdokkaita hiippakuntavaltuustoon sekä kirkolliskokoukseen. Kirkkovaltuuston kokouksen pöytäkirja on luettavissa kokonaisuudessaan Päätöksenteko-sivustolla.

Wed Dec 20 10:04:00 EET 2023