Kangasalan urkutehtaan juhlavuoden pääkonsertissa 13.10. kuullaan maankuuluja urkureita - huomaa ohjelmamuutos sairaustapauksen vuoksi

13.10.1843 urkujenrakentaja Anders Thulé sai luvan rakentaa urkuja Suomessa. Tuota päivää on sittemmin pidetty Kangasalan urkutehtaan perustamispäivänä. 13.10.2023 klo 19 Kangasalan kirkossa kajahtaa 180-vuotisjuhlavuoden kunniaksi juhlavuoden pääkonsertti. Aiemmasta tiedosta poiketen konsertin soittaa yksin urkuri Markku Mäkinen urkuri Fabio Ciofinin sairaustapauksen vuoksi. Toivomme Fabiolle pikaista paranemista!

Urkuri ja cembalisti Markku Mäkinen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 1999. Hän jatkoi urkuopintojaan Amsterdamin konservatoriossa suorittaen Tweede face -solistidiplomin Vuonna 2002 Markku Mäkinen voitti Kotkan kansainvälisen urkukilpailun. Nykyään Mäkinen opettaa urkujensoittoa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa ja toimii myös Helsingissä katolisen Pyhän Marian kirkon urkurina. Markku Mäkisen ohjelmisto ulottuu varhaisimmasta kosketinsoitinmusiikista aina oman aikamme teoksiin.

Urkuri ja kapelimestari Fabio Ciofini opiskeli urkujen-, pianon- ja fortepianonsoittoa Perugian konservatoriossa sekä cembalonsoittoa Fiesolen musiikkikoulussa. Ciofini esiintyy säännöllisesti Euroopassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Japanissa. Hänen tulkintansa varhaisesta musiikista ja barokkimusiikista ovat herättäneet laajaa kiinnostusta. Fabio Ciofini on Brunello e Federica Cucinelli -säätiön Musical Seasons -tapahtuman taiteellinen johtaja.

Konsertin avaa Kangasalan kaupungin valtuuston puheenjohtaja Hanna Laine. Konserttiin on vapaa pääsy ja se on osa Kangasalan urkutehtaan 180- vuotisjuhlavuotta.

Katso koko juhlavuoden ohjelma täältä.

2023-10-12 21:00:00.0