Seurakuntataloilla liehuvat Ukrainan liput kertovat vahvasta tuesta ja auttamisen halusta

Seurakunta on nostanut toimipisteittensä salkoihin Ukrainan lipun. Se on tuen osoitus Ukrainalle ja ukrainan kansalle. Sillä halutaan kertoa vahvasta tuesta ja avun antamisen halusta niille, jotka ovat epäoikeudenmukaisuuden ja sotatoimien kohteena. Erityinen kannanotto se on sodan viattomia siviiliuhreja ja Ukrainasta lähtemään joutuneita kohtaan.

Ukrainan lippu liehuu salossa aurinkoisena kevätpäivänä Kangasalan Tapulinmäellä.

Ukrainan lippu liehuu Tapulinmäellä. Kuva: Mirja-Leena Hirvonen

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on herättänyt voimakkaita reaktioita ympäri maailman. YK:n yleiskokous ja Euroopan unioni on tuominnut hyökkäyksen. Suomi on valtiona päättänyt tukea Ukrainaa monin tavoin. Sota Ukrainassa koskettaa suomalaisia ja Suomen kristittyjä kahdellakin tavalla.

Kristityt tuntevat järkyttävänä sen, että Euroopassa, lähialueellamme, viattomat siviilit kärsivät sotatoimista tavalla, jonka ei pitänyt olla enää mahdollista. Kirkoissa ja yksittäisinä kristittyinä rukoilemme rauhaa, sodan loppumista ja kärsimyksen päättymistä. Ihmisten auttamishalu on poikkeuksellisen laajaa.

Suomalaisina tunnemme sympatiaa ukrainalaisia kohtaan. Monet pystyvät samastamaan Suomen historian Ukrainan tapahtumien kanssa. Suomikin on ollut vaikeassa tilanteessa yksin ja joutunut epäinhimillisin ponnistuksin taistelemaan demokratiastaan ja itsemääräämisoikeudestaan. Siksi Ukrainaa ei haluta jättää yksin, vaikka mahdollisuudet ovat rajalliset.

Seurakunta valmistautuu auttamaan alueelle saapuvia pakolaisia

Ukrainasta on lähtenyt jo noin kolme miljoonaa ihmistä pois sodan alta. Kyseessä on mittavin Euroopan sisäinen pakolaisliike toisen maailmansodan jälkeen. Pakolaisista osa on jo tullut Suomeen, myös Tampereelle. Lisää on odotettavissa. Moni seurakuntalainen on kysynyt, miten voisi olla avuksi.

Kangasalan seurakunta on päivittänyt kriisivalmiussuunnitelmansa ja valmistautuu avustamaan alueelle saapuvia ukrainalaisia yhdessä Tampereen seurakuntien kanssa. Laajamittaisen maahantulon koordinointi on Maahanmuuttovirastolla. On todennäköistä, että erilaisten auttavien- ja yhteistyötä tekevien tahojen lisäksi vapaaehtoisille auttajille tulee olemaan tarvetta.

Vaikka vielä emme tiedä tarkalleen, milloin pakolaisia Kangasalan alueelle saapuu, seurakunta ottaa vastaan ilmoittautumisia vapaaehtoistehtäviin. Ilmoittautuminen ei ole sitova. Seurakunta ottaa yhteyttä ilmoittautuneisiin, kun on enemmän tietoa konkreettisista tarpeista.

Ilmoittautumislomake löytyy verkkosivuilta osoitteesta https://www.kangasalanseurakunta.fi/vapaaehtoiset

Lisätietoja:

Henri Lehtola, talousjohtaja
henri.lehtola@evl.fi
0403098007

Monika Viitala, diakoni, Ukrainan pakolaistilanteen yhdyshenkilö Kangasalan seurakunnassa
monika.viitala@evl.fi

Mon Mar 21 14:22:00 EET 2022