Kangasalan seurakunta järjestää taidenäyttelyn - hakuaikaa jatkettu 31.12.2021 asti

Erityisen näyttelystä tekee se, että valituista teoksista teetetään näyteikkunan kokoinen suurennos.
HUOM hakuaikaa on jatkettu 31.12.2021 asti. (aiemmin 19.12.)

Kangasalan seurakunta julistaa avoimen teoshaun. Näyttelyn teemana on ihmisen suhde yliluonnolliseen ja näkymätön maailma.

Kuohunharjuntien toimitilaan etsitään teoksia, jotka käsittelevät jollain tavoin ihmisen suhdetta yliluonnolliseen. Teosten ei tarvitse olla opettavaisia tai ”alttaritaulumaisia”, vaan etsinnässä on taiteilijan aito kokemus.

Valituista teoksista teetetään näyteikkunan kokoinen suurennos seurakunnan kustannuksella. Valitut teokset ovat esillä yksi kerrallaan, noin kuukauden ajan. Toiveena on saada teoksia koko vuodelle. Näyteikkuna avautuu Kangasalan pääkadulle.  Näyteikkunan osoite on Kangasalan seurakuntatoimisto, Kuohunharjuntie 22, 36200 Kangasala. Näyteikkuna on suurin ikkuna kahden pääsisäänkäynnin välissä. Ikkunan korkeus on 185cm ja leveys 282cm.

Näyttelyn nimi päätetään valittujen teosten perusteella. Seurakunta huolehtii asianmukaisista Kuvasto-maksuista.

Alkuperäisen teoksen tekniikka ja tyylilaji on vapaa. Jos teos tulee valituksi, taiteilija sitoutuu toimittamaan teoksen valokuvattavaksi Kangasalle suurennosta varten määräaikaan mennessä (tammikuussa 2022, päivä ilmoitetaan myöhemmin) - tai vaihtoehtoisesti toimittamaan suurennoskelpoisen kuvan digitaalisesti.

Taiteilija kirjoittaa teokselleen saatesanat, joissa kerrotaan teoksesta ja sen teemasta. Saatesanat julkaistaan yhdessä valittujen teosten kanssa.

Teoksen ei tarvitse olla uusi.

Teokset valitsee raati, johon kuuluu Kimmo Pyykkö-taidemuseon intendentti Soila Kaipiainen, Kangasalan kuvataiteen ystävät ry:n puheenjohtaja, galleristi Auli Tikkala, Viestintäsuunnittelija, valokuvaaja Jyrki Mattila, lastenohjaaja ja seurakunnan vapaaehtoinen Merja Laaksonen ja raadin koollekutsuja, muusikko Eveliina Sydänlähde.

Raati esittelee tulokset kirkkoherra Seppo Jarvalle, joka Kangasalan seurakunnan viestinnästä vastaavana voi halutessaan vaikuttaa tuloksiin.

Valintaperusteet:

• Paikallisuus: Etsimme teoksia erityisesti Kangasalan ja Tampereen seudun taiteilijoilta, sekä taiteilijoilta, joilla on jonkin yhteys Kangasalaan.
  • Toteutettavuus: Teos näyttää hyvältä sille suunnitellussa paikassa, näyteikkunan kokoiseksi suurennettuna ja rajattuna.
  • Teoksen taiteellinen toteutus, korkea taso ja esteettiset arvot.
  • Aihe ja saatesanat: Teos antaa pohdittavaa ihmisen suhteesta yliluonnolliseen.

Osallistumisohjeet:

• Ota valokuva teoksestasi. Teoshakuun voi osallistua kännykkäkamerakuvalla. Käytä tiedostomuotoa .JPG. Laita valokuvan tiedostonimeksi teoksen nimi_etunimi_sukunimi, esimerkiksi Lumisokeus_Eveliina_Sydänlähde
  • Kirjoita saatesanat. Toiveena on puolikas tai korkeintaan kokonainen A4-sivullinen tekstiä. Tallenna saatesanat pdf-muodossa.

Kerro saatesanoissa:

1. Teoksesi nimi
  2. Miten teoksesi kuvaa ihmisen suhdetta yliluonnolliseen? Halutessasi voit kertoa muitakin lisätietoja teoksesta, esim. valitsemastasi tekniikasta tai mitä teos merkitsee sinulle.
  3. Omat yhteystietosi. Huomaa, että paikallisuus on yksi valintaperusteista. Jos osoitteesi ei ole Kangasalla tai lähikunnissa, mutta sinulla on Kangasalle jokin luonnollinen yhteys, kerro siitä.

Lähetä yhteystietosi sisältävät saatesanat sekä ohjeen mukainen valokuva teoksestasi osoitteeseen eveliina.sydanlahde@evl.fi su 19.12.2021 mennessä. Kuvien tulee olla käytettävissä klo 07.00 maanantai-aamulla 20.12.2021. Ratkaise siis mahdolliset tekniset ongelmat hyvissä ajoin. Otsikoi viesti ”Taidenäyttely 2022”. Väärin otsikoidut viestit saattavat pahimmillaan pudota pois teoshausta.

Onnea ja menestystä teoshakuun!

Lisätietoja:
Vapaaehtoiskoordinaattori Eveliina Sydänlähde,