Seurakunta sai oman kuosin

Kangasalan seurakunnalle on teetetty oma, uusi kuosi. Se tarkoittaa, että kuosin pohjalta voidaan teettää erilaisia tuotteita, kuten kankaita, ikkunateippauksia jne. Vatialankulman ikkunoihin teippaukset ovat jo syksyn mittaan tulossa.

Seurakunnan kuosin mustavalkoinen kuva.

Kuvassa kuosi mustavalkoisena. Lisäksi kuosia on saatavana vihreän ja sinisen sävyssä.

Kuosin teemana ovat kaste ja seurakunnan arvokas Finnen malja, jonka rikas kuviointi toimi suunnittelijan ideapankkina. Kuosi muodostuukin pitkälti Finnen maljan yksityiskohdista sekä kastettavan pienokaisen kuvasta. Ajatus on, että kaste toimii porttina Jumalan perheeseen ja seurakuntaan.

Idea seurakunnan oman kuosin luomisesta syntyi, kun Pirkkalan seurakunta ja Kangasalan kaupunki teettivät omat kuosinsa. Niiden pohjana ovat maisemat ja maamerkit. Kangasalan seurakunnassa ajatus lähti siihen suuntaan, että kuosissa voisi olla pikemminkin kristillisiä symboleita. Kuosin suunnittelun pohjaksi muistettiin tarina Finnen kastemaljasta. Malja on kirjailija Jalmari Finnen 1920-luvulla seurakunnalle lahjoittama kastemalja. Kangasalla on hyvin vahva perinne käyttää kastemaljaa. On sukuja ja perheitä, jotka on kastettu Finnen maljassa.

Kangasalan seurakunnan kuosin on suunnitellut kuvittaja ja graafinen suunnittelija Ilona Partanen.

Seurakuntalaiset voivat ideoida kuosille erilaisia käyttötarkoituksia. Oman idean voi kertoa verkkosivuilta löytyvän palautelomakkeen kautta tai ottamalla suoraan yhteyttä tiedottaja Tiina Mylläriin (tiina.myllari@evl.fi).

Thu Sep 23 11:59:58 EEST 2021