Usko tuo iloa ja vapautta

Seurakuntapastori Emmi Korpi siirtyi heinäkuussa Lempäälän seurakunnasta vuodeksi Kangasalan seurakuntaan.

Seurakuntapastori Emmi Korpi aloitti työt Kangasalan seurakunnassa kesällä. Hän odottaa erityisesti ihmisten kohtaamisia.

-    Olen palvellut Lempäälän seurakunnassa 10 vuotta ilman taukoja, ja tuntuu virkistävältä nähdä välillä toistakin seurakuntaa. Kovasti odotan ihmisten kohtaamisia. Nautin keskusteluista seurakuntalaisten kanssa, Emmi sanoo.
Tällä hetkellä Emmi tekee seurakuntapastorina perusseurakuntatyötä: kasteita, siunauksia, avioliittoon vihkimisiä ja siunaamisia, jumalanpalveluksia. Yksissä seuroissakin hän on käynyt.
-    Nautin toimituksista valtavasti, ja seurakuntalaisten kanssa on hienoa pysähtyä isojen asioiden, ilojen ja surujen, ääreen. Messut ovat minulle rikastuttava kokemus; toimittaessani messua liturgina tunnen olevani oikealla paikalla. En koe palvelua velvollisuutena vaan ilona ja vapautena.
Raskainta papin työssä on, jos on paljon päällekkäisiä asioita hoidettavana. Myös surun kohtaaminen toistuvasti on tietyllä tavalla raskasta, mutta siinäkin Emmi kokee, että sekä häntä että omaisia kannetaan.
-    Jumalan salattu läsnäolo ja lohdutus kantavat siunaustilaisuudessa.

Koti Ukinrannassa

Emmi asuu neljättä vuotta Kangasalla, Ukinrannan yhteisössä.
-    Ukinranta on kristillinen yhteisö, jossa viljellään ja varjellaan: rukous korostuu, samoin kohtuullinen elämäntapa. Siellä eletään tavallista elämää, joka nojaa arjen kristillisyyteen.
Vapaa-ajallaan Emmi lukee paljon, erityisesti tietokirjallisuutta ja laulaa afrikkalaisia lauluja Jakaranda-kuorossa, joka tosin on korona-aikana ollut tauolla.
-    Voimaannun ihmisten tapaamisesta, mutta sen lisäksi kaipaan vapaa-ajallani väljyyttä: on kiva lähteä vaikkapa Tampereelle katsomaan uusia paikkoja ja asioita.
Emmi sanoo vaalivansa iloa.
-    Opiskellessani teologiaa todettiin, että teologia on iloinen tiede, tutkiihan se Jumalaa. Usko on iloinen asia, se tuo toivoa, vapautta, virtaa ja merkitystä. Arki on monesti vaikeaa, ja ihmisellä on suruja eikä elämä aina silitä myötäkarvaan, mutta on hyvä muistaa, että ilokin siihen kuuluu. Moni asia on kuitenkin hyvin, yhteiskunta toimii ja on ruokaa ja puhdasta vettä.

Tupu Sammaljärvi

2021-09-08 07:18:00.0