Kiinteistöpäällikkö on tiimipelaaja

Teemu Takala, 46, aloitti Kangasalan seurakunnan kiinteistöpäällikkönä tammikuussa. Hänen työaikansa on jaettu kahtia: puolet ajasta hän on Kangasalla virassa ja puolet Ylöjärven seurakunnassa työsopimuksella. Jo pelkästään tämän työnjaon vuoksi yksikään päivä ei ole toisensa kaltainen eikä aika käy pitkäksi.

-    Joka viikko työaikaa ei pysty jakamaan 50-50-periaatteella vaan on oltava siellä, missä tilanne vaatii läsnäoloa. Pyrin siihen, että saman päivän aikana ei tarvitse olla sekä Kangasalla että Ylöjärvellä. Kummassakin seurakunnassa on kiinteistöpuolella pätevät tekijät, jotka kantavat vastuuta ja ovat minulle isona apuna. Ilman heitä työ ei onnistuisi, Takala toteaa.

Teemu Takala on tehnyt pitkän uran lvi-alalla. Hän on toiminut muun muassa talotekniikka- ja energiatehokkuusasiantuntijan tehtävissä sekä lvi-alan urakointiyrityksissä. Myös myyntitehtäviä hän on hoitanut.
-    Ajattelin, että tässä vaiheessa työuraa voisin tehdä jotakin muutakin. Minulla on tehtävieni vuoksi kosketuspintaa myös kiinteistöjen kokonaisvaltaiseen hallinnointiin. Seurakunta ympäristönä ei ole minulle uusi, sillä olen 1990-luvulla ollut kolmena kesänä Jyväskylän kaupunkiseurakunnan hautausmaalla kesätöissä. Lisäksi äitini on työskennellyt samaisen seurakunnan palveluksessa miltei 40 vuotta.

Ajankohtaisista työtehtävistä Takala nostaa esiin Kangasalan Huutijärven uuden huoltorakennuksen rakentamisen. Ylöjärvellä puolestaan on valmistunut leirikeskus, rukoushuoneen kattosaneeraus on käynnissä ja alkamassa on Ylöjärven kirkon julkisivuremontti.
-    Lisäksi pyöritän kummankin seurakunnan kiinteistökannan arkea, kartoitan huoltotarpeita, mietin kiinteistöstrategiaa. Kangasalla minulla on viranhaltijatehtäviä. On myös huolehdittava, että kaikki kiinteistöt ovat turvallisia käyttää ja että niissä on viihtyisä olla.

Teemu Takala sanoo, että on pitänyt uusista, monipuolisista tehtävistään.
-    Seurakunnilla on monenlaisia rakennuksia; on kirkkoja, toimistoja, päiväkotityylisiä, leirikeskuksia ja niin edelleen. Vanhojen rakennusten osalta ei oppikirjoista löydy tietoja siitä, miten ne on rakennettu. On oltava tarkkana siinä, että kun korjauksia tehdään, kunnioitetaan rakennusperinnettä. Siinä on itselläkin paljon opittavaa.
Kangasalan seurakunnan rakennuskannasta on Takalan mukaan pidetty hyvää huolta.
-    Jonkin verran on ikääntyviä rakennuksia, jotka eivät vastaa nykypäivän tarpeita ja joita pitää uudistaa. Joistakin rakennuksista on luovuttu tai ollaan luopumassa. Tämä on normaalia, kun on iso rakennuskanta. Seurakunnan kiinteistökannan on muututtava tarpeitten ja käyttäjien mukaan.

Koronaepidemian myötä seurakunnan kiinteistöjen käyttöasteet ovat laskeneet merkittävästi.
-    Kun kiinteistöjä käytetään vähemmän, ne kuluvatkin vähemmän, mutta tämä vaihe on lyhytaikainen kiinteistöjen elinkaaressa. Energiankulutuksessa on kuitenkin huomattu selkeästi laskua.
Epidemia on aiheuttanut, että kokoukset ovat siirtyneet pidettäväksi etänä. Esimerkiksi työmaakokoukset pidetään etänä ja niiden jälkeen yleensä porukalla tehdyt työmaakierrokset on nyt hoidettava pääosin itsenäisesti.
-    Kollektiivinen havainnointi työmailla on jäänyt pois ja tämä on iso muutos.

Jyväskylästä vuonna 1995 Tampereelle muuttanut Teemu Takala on tottunut tiimipelaaja. Aikoinaan hän tuli Tampereelle pelatakseen jenkkifutista yhden kesäkauden ajan.
-    Sille tielle jäin. Siinä pelissä oppi tiimityöskentelyä. 20 vuotta tuota harrastusta riitti; olen jättänyt sen nyt nuoremmille. Seuraan kyllä lajia aktiivisesti, sanoo sopivasti Kangasalan ja Ylöjärven välimaastossa, Kaukajärvellä, asuva Takala.

Tupu Sammaljärvi

Tue Apr 20 09:04:24 EEST 2021