Olisiko aika kypsä isoille kysymyksille?

Kangasalan seurakunta aloittaa ensi tiistaina, 9.3., etä-Alfakurssin.

Kenelle netissä toteutettava Alfa-kurssi on suunnattu ja mistä siinä on kyse, kurssin vetäjä, vapaaehtoiskoordinaattori Eveliina Sydänlähde?

-    Alfakurssi sopii kaikille, joilla on motivaatiota miettiä suhdettaan Jumalaan ja kristinuskoon. Kaikissa elämäntilanteissa tällaiseen ei ole voimia mutta toisaalta kaikki ovat jossain kohtaa elämäänsä kohdakkain näiden isojen kysymysten kanssa.
-    Kurssi on hieno mahdollisuus keskustella rennossa ilmapiirissä elämää suuremmista kysymyksistä. Tavallisissa kahvipöytäkeskusteluissa näistä asioista harvoin puhellaan.
Etä-Alfakurssille kokoonnutaan kymmenen kertaa maalis-huhtikuussa.
-    Kokoontumiset ovat tiistai-iltaisin kello 19.30.

Sydänlähde kertoo, että Alfa-konsepti on lähtöisin Englannin anglikaanisesta kirkosta. Se on kansainvälinen brändi, joka on levinnyt kristillisiin seurakuntiin eri puolilla maailmaa.
-    Brändiin kuuluu alustus jostakin kristinuskon perusasiasta. Sen jälkeen aiheesta käydään keskustelu pienryhmissä. Normaalioloissa kurssi-iltaan kuuluu myös ruokailu, mutta pandemian takia siitä on luonnollisesti luovuttu.
-    Koska Alfa on lähtöisin monikulttuurisesta maasta, kuuluu sen luonteeseen, että osallistujien ei tarvitse sitoutua kristinuskoon. Mukaan voi tulla, vaikka olisi toisen uskonnon edustaja. Kaikkien keskustelijoiden mielipiteet ovat yhtä tärkeitä.
Kurssille voi tulla, vaikka ei puhuisi täydellistä suomea, koska kurssilla katsottavat videot ovat englanniksi. Lisäksi yksi pienryhmä voi kommunikoida tarvittaessa englanniksi.

Eveliina Sydänlähde toteaa, että Alfa-kurssi on harvinaislaatuinen mahdollisuus peilata omia ajatuksia kristinuskon opetusta vasten ja tutkia, onko samaa mieltä opetuksen kanssa.
-    Alfaan saa tulla myös haastamaan ja esittämään vaikeita kysymyksiä.
Sydänlähde sanoo, että Raamatussa todetaan, että olemme kaikki monessa asiassa väärässä. Hän kuitenkin toteaa, että kaikilla on jotakin annettavaa ja jaettavaa, sekä kurssin vetäjillä että osallistujilla.
-    Kunpa mukaan tulisi sellaisia osallistujia, jotka tuovat mukaan näkökulmia, joita en ole tullut ajatelleeksi, Sydänlähde toivoo.
Eveliina Sydänlähde kuitenkin muistuttaa, että kyse on seurakunnan järjestämästä kurssista.
-    Meillä ei ole taitoa keskusteluttaa osallistujia siitä, miten usko suhtautuu maailman eri uskontoihin vaan peilaamme kysymyksiä kristinuskon perusasioita ja -arvoja vasten.

Alfan alustukset toteutetaan kahdella tavalla. Ensinnäkin kurssilla käytetään Alfan englantilaisen perustajaseurakunnan tuottamia laadukkaita parinkymmenen minuutin mittaisia videoita, joissa on suomenkielinen tekstitys. Toiseksi seurakunnan papit pitävät alustuksia itselleen tärkeistä aiheista – näillä kerroilla video jää pois.
-    Pääpaino on kuitenkin keskustelulla, jota minä ja kaksi vapaaehtoista ohjaamme. Meidän roolimme on muun muassa, että varmistamme kaikkien mielipiteen kuulumisen.
Alfaan kuuluu myös syventymispäivä, Alfa-päivä, jonka ajankohta päätetään yhdessä osallistujien kanssa.

Alfakursseja on järjestetty Kangasalan seurakunnassa ennenkin, mutta viime kerrasta on useita vuosia aikaa.
-    Jossain kohtaa ajattelin, onko aika ajanut ohi kurssista, onko aiheet määritelty liian voimakkaasti?  Olen kysynyt, kohtaavatko aiheet modernin kangasalalaisen? Ovatko kysymykset oikeita?
-    Olen päätynyt siihen, että vapaamuotoinen hengellinen keskustelu voisi jäädä vaisuksi kahvipöytäkeskusteluksi. Ilman sisältörunkoa ei ehkä päästäisi suuriin kysymyksiin kiinni. Alfan tarjoama runko auttaa rohkeasti aloittamaan keskustelun asioista, joista ei ole tietoa tai joista ei ole helppo puhua.
Eveliina Sydänlähde palaa miettimään, kenelle Alfa-kurssi sopii.
-    Niille, joilla on motivaatiota pohtia omaa uskoaan mutta myös niille, joille jokin aihe on ajankohtainen.  Vähän aikaa sitten omassa tuttavapiirissäni käytiin keskustelua lasten kastamisesta. Kurssilla voi kuulla ja keskustella esimerkiksi siitä, mitä kirkko opettaa ja haluaako liittää siihen opetukseen oman lapsensa.
-    Sen lisäksi, että kurssi tarjoaa mahdollisuuden miettiä omaa suhdettaan Jumalaan, se antaa tilaisuuden kysyä kirkon opetukseen liittyviä kysymyksiä. Ja miettiä vaikkapa omaa kirkkoon kuulumistaan.

Kurssin kolmelle ensimmäiselle kerralle otetaan uusia osallistujia, mutta sen jälkeen kurssi suljetaan luottamuksellisen keskustelun varmistamiseksi. Voit ilmoittautua etä-Alfakurssille osoitteessa kangasalanseurakunta.fi/ilmoittaudu tai ottamalla yhteyttä Eveliinaan (eveliina.sydanlahde@evl.fi tai
040 309 8117). Ilmoittautumisia toivotaan 9.3. mennessä. Kurssilla käytetään varsin helppokäyttöistä alustaa.

Tupu Sammaljärvi
tiedottaja
Kangasalan seurakunta

Welcome to Kangasala Alfa Online!

We believe that everyone should have the opportunity to ask life’s big questions.
What is my purpose? What happens when I die? Why is there suffering?
Alpha is a chance to ask these questions and explore the Christian faith in a fun, no-pressure environment. Each session includes a short film in English (Finnish subtitles) and a discussion where you can chat through your thoughts and questions with a small group of people. We are prepared to have one group in English also.

We are meeting online 10 times starting at Tuesday 9.3. at 19.30.
Please register to Kangasalan etä-Alfa at kangasalanseurakunta.fi/ilmoittaudu

Wed Mar 03 08:55:51 EET 2021