Raamattuopetus sydämen asiana

Pastori Marko Sagulin on vuoden alusta alkaen toteuttanut raamattuopetuksen kokonaisuutta Sana Sanasta. Se tarjoaa mahdollisuuden seurata netissä Sagulinin raamattuluentoja, saada raamattupiireihin uudenlaista materiaalia ja päästä kysymään takavuosien tutulta nettipapilta mieltä askarruttavia kysymyksiä.

- Oma raamatunopetuksen tapani on kiteytynyt kokonaisuuksien opettamiseksi. Jos asiat nähdään vain yhden teeman tai kohdan läpi, kokonaisuus vääristyy, Marko Sagulin sanoo.

-    Olen opettajaluonne ja haluan, että ihmiset ymmärtävät Raamattua, Sagulin sanoo.
Luennoitsijan rooli kyti Sagulinissa jo lapsena.
-    Minulla on aina ollut haaveena, että saisin opettaa Raamattua. Jo ala-asteella pidin ensimmäiset ”luentoni”, kun esittelin luokassa Ikuisia kertomuksia -kirjaa. Kirjasarja sisältää kertomuksia Raamatusta, Sagulin kertoo.
Erityisen tärkeänä Sagulin pitää Raamatun näkemistä kokonaisuutena.
-    Tykkään kokonaisuuksista. Mitä tahansa harhaoppia voidaan perustella Raamatulla, kun sieltä otetaan yksipuolisesti asioita esiin. Tuntuu, että tämän päivän yhteiskunnassa asioita tarkastellaan yhden teeman kautta. Jos ei nähdä muuta, kokonaisuus vääristyy.
-    Kristinuskon perustukset on luotu Vanhassa testamentissa, ja Uutta Testamenttia voi olla vaikea ymmärtää, jos ei tunne Vanhaa Testamenttia.
Sagulin kuitenkin huomauttaa, ettei kaikkien tarvitse hallita kokonaisuuksia. – Mutta joillakin pitää olla kokonaisuus hallinnassa. Se on iso tapa käsitellä Raamattua ja vaatii aikaa. Raamattu on kuin elämä: siinä on säikeitä ja juonteita eikä se ole yksinkertainen.
Jotta Marko Sagulinin työaika riittäisi raamattuopetuksen kokonaisuuden hoitamiseen, hän keskittyy tehtävään kahden työnantajan palveluksessa. 60 prosenttia työajasta hän on Kangasalan seurakunnan pappi, 40 prosenttia Kansan Raamattuseuran työntekijä.
-    Seurakunta maksaa raamattuluennot, Kansan Raamattuseura nettipapin työn ja raamattupiirien materiaalin tuottamisen.
Kansan Raamattuseuran työssä rahoitus on hankittava lähettäjäpiirin avulla. Tällä hetkellä Sagulinin lähettäjäpiirissä on mukana sponsoreita, jotka tukevat alkuun pääsemisessä – siihen asti, kunnes lähettäjäpiiri on kasvanut riittävän laajaksi. Toistaiseksi lähettäjiä on vielä sen verran vähän, että Sagulinin palkka Kansan Raamattuseurasta on vain puolet siitä, mikä on tavoitteena.
Lähettäjäpiiriin voi liittyä osoitteessa www.kansanraamattuseura.fi/marko
-    Olen tehnyt ja teen paljon talkootyötä, hän sanoo.
Korona on vaikuttanut Sagulinin työhön niin, että kun raamattuluentoja ei ole pidetty livenä eivätkä raamattupiirit ole kokoontuneet, aikaa on ollut nettipapin palstan kuntoon saattamiseen ja materiaalin tuottamiseen. Uuttakin on syntymässä: raamattuluentomateriaaliin tulee jatkossa elävä kuva mukaan.
Nettipapin palstan vanhat kysymykset ja vastaukset löytyvät netistä osoitteella www.nettipappi.net. Siellä voi käydä kysymässä myös uusia kysymyksiä. Myös kaikki Sagulinin pitämät raamattuluennot ovat tämän osoitteen alla.

Teksti ja kuva: Tupu Sammaljärvi

2020-08-27 10:14:29.0