Kirkkohäät voivat olla pienetkin

Pariskunnat ovat Kangasalla jonkin verran peruneet kirkkohäitä koronapandemian aikana. Kangasalan seurakunnan vs. hallintokappalainen Auni Kaipia arvelee, että taustalla voi olla käsitys, että kirkkohäiden pitäisi aina olla suuret.
-    Maistraattiin mennään, kun ajatellaan, ettei pienimuotoisia häitä voi järjestää kirkossa. Mutta kyllä kirkollisen vihkimisen saa pienillekin häille. Eikä komea urkumusiikkikaan edellytä suurta hääseuruetta.

Kirkkohäät voivat olla pienetkin

Hanna ja Eero Haverisen vihkimisen yhteydessä otettiin valokuvia, joita jaettiin läheisille. Kuva: Anrietta Kuosku

Kirkossakin voi mennä naimisiin vain todistajien, omien tai seurakunnan järjestämien, läsnä ollessa. Yksi esimerkki tästä ovat hääillat, joihin pari tulee toisinaan vain kahden kesken tai pienen seurueen kanssa.
-    Yksi mahdollisuus on järjestää vihkiminen pienen seurueen kesken ja pitää hääjuhla isommalle joukolle myöhemmin. Pienimuotoisen vihkimisen jälkeen – kun kokoontumiset ovat taas sallittuja – voi kirkossa viettää rukoushetken isomman hääjuhlan yhteydessä.
Auni Kaipia sanoo, että kirkollisen vihkimisen ajatuksena on, että elämälle pyydetään Jumalan siunausta.
-    Onpa vihkijänä tuomari tai pappi, lain edellyttämät asiat ovat samat. Mutta kirkollisessa vihkimisessä tiedostetaan, että avioliitto solmitaan Jumalan kasvojen edessä.
Kirkollinen vihkiminen voi tapahtua muuallakin kuin kirkossa. Kesällä paikkana voi olla vaikka mökki, jokin luontokohde tai muu vihittäville tärkeä paikka. Kaipia kannustaakin järjestämään vihkimisen omannäköisesti.

Sitoumuksen merkitys korostuu

-    Paikalla saa nyt poikkeusolojen määräysten mukaan olla enintään kymmenen henkeä. Muuten toimitus sujuu kuten tavallisestikin. Etukäteen papin käytävät keskustelut voidaan toteuttaa tapaamisessa tai puhelimessa tai netin kautta.
Nyt elämämme erikoinen aika voi myös merkitä erityistä, mieleen jäävää vihkimistä.
-    Avioliiton perusajatus konkretisoituu: sitoumuksen merkitys tässä vaikeassa tilanteessa korostuu. Nähdään, että tässä on ihminen, jonka kanssa kuulun yhteen, joka on rinnallani pysyvästi, myös vaikeina aikoina.
-    Rohkaisen järjestämään sellaisen avioliittoon vihkimisen, joka on itselle tärkeä. Ulkoiset muodollisuudet eivät ole niin merkittäviä.
Kirkollinen vihkiminen järjestyy kirkkoherranviraston kautta. Eli sinne vain yhteyttä!

Suunnitelmat muuttuivat

Hanna ja Eero Haverinen vihittiin huhtikuun alussa Kangasalan kirkossa. Läsnä olivat kummankin vanhemmat sekä kaasot ja bestmanit. Suunnitelmat olivat olleet ihan toisenlaiset:
-    Meidän piti alun perin juhlia häitä vasta toukokuussa. Juhlaan oli kutsuttu mukaan toistasataa vierasta. Maaliskuun lopussa oli kuitenkin selvää, ettei toukokuussa voi missään tapauksessa järjestää isoja juhlia, Haveriset kertovat.
-    Kun jouduimme joka tapauksessa siirtämään ison juhlan, siirsimme saman tien vihkimisen aiemmaksi, ensimmäiseen mahdolliseen hetkeen. Siinä vaiheessa oli epäselvää, mihin suuntaan tilanne kehittyy ja pelkona oli, ettei vihkimistä voisi myöhemmin keväällä pitää, jos jompikumpi meistä tai joku lähimmistä sairastuisi. Halusimme päästä tänä keväänä suunnitelmien mukaisesti naimisiin ja sitoutua yhteiseen tulevaisuuteen.
Hanna ja Eero aikovat juhlia häitä alkuperäisessä mittakaavassa vielä tämän vuoden aikana.
-    Mahdollisesti haluamme vielä siunaustilaisuuden kirkossa siihen yhteyteen, tai sitten pelkän hääjuhlan. Kun vihkiminen on nyt jo pidetty, tuli hääjuhlan järjestämiseen tiettyä vapautta. Toistaiseksi emme ole tehneet vielä mitään tarkempia suunnitelmia, vaan haluamme ensin rauhassa seurailla, mihin suuntaan tilanne kehittyy ja tehdä ratkaisuja sitten sen mukaan.

Juhla vain ihanaa extraa

Haverisille oli alusta asti selvää, että he haluavat mennä naimisiin Jumalan edessä, papin vihkimänä.
- Halusimme avioliitollemme Jumalan siunauksen. Kun suunnitelmat muuttuivat, vihkipaikkaa pohdimme kyllä. Vähän lämpimämmällä säällä ulkonakin olisi voinut olla ainutlaatuinen tunnelma.
Hannalla otti koville siirtää syrjään ajatus prinsessapäivästä. Eero suhtautui asiaan rationaalisemmin.
- Avioliitto itsessään on kuitenkin tässä pääasia, juhla loppujen lopuksi vain ihanaa ekstraa. Onneksi avioliittoamme voidaan juhlia myöhemminkin, kun kaikki ystävät ja sukulaiset voivat tulla paikalle hyvillä mielin.
- Seurustelumme tähtäsi avioliittoa kohti. Kun olimme syksyllä tehneet päätöksen mennä tänä keväänä naimisiin, olisi tuntunut turhauttavalta lykätä yhteistä elämää ja arkea. Kukaan ei liioin osaa sanoa, kuinka kauan jonkintasoinen poikkeustilanne kestää.

Herkkä tilaisuus

Vihkimisen Haveriset kokivat intiiminä ja herkkänä tilaisuutena.
- Kun seisoimme alttarilla kahdestaan, keskityimme vain toisiimme. Lähipiiri on elänyt tätä matkaa tiiviisti rinnallamme ja kyyneleet olivat herkässä itse kullakin.
Elämässä tärkeä usko näkyi pariskunnalle merkityksellisissä virsissä ja raamatunkohdissa.
- Vieraiden puuttumisen huomasi lähinnä tullessa ja lähtiessä. Tyhjän Kangasalan kirkon käytävä oli loppumattoman pitkä matka kävellä jännittyneenä isän käsipuolessa, Hanna Haverinen kertoo.

Tupu Sammaljärvi

2020-05-04 08:39:53.0