Apua sinne, mihin muu apu ei yllä

Yhteydenotot Kangasalan seurakunnan diakoniatyöntekijöihin ovat koronaepidemian myötä lisääntyneet. Johtava diakonian viranhaltija Mirja-Leena Hirvonen arvelee, että joidenkin ahdinko voi kestää pitkään – senkin jälkeen, kun tautiriski on poissa.

Apua sinne, mihin muu apu ei yllä

-    Monille kohtaamillemme ihmisille tämä on poikkeustilanne, mutta tuntuu, että tilanne on kuin 1990-luvulla: se ei mene nopeasti ohi ja avustamisen on oltava pitkäjänteistä.

Hirvonen sanoo, että diakonian tehtävä on auttaa niitä, joihin mikään muu apu ei yllä.

-    Diakonian taloudellinen avustaminen on poikkeusolojen työtä. Olemme mukana ihmiselämän käänteissä, jotka voivat kohdata kenet tahansa.
Kohtaamiset ihmisten kanssa ovat muuttuneet puhelinkeskusteluiksi.

-    Mahdolliset avustuspäätökset tehdään puhelinkeskustelujen jälkeen.

Seurakunta jakaa yhdessä Helluntaiseurakunnan kanssa tiistaisin kello 12 Helluntaiseurakunnan edessä ruokakasseja ja -annoksia vähävaraisille ihmisille.

-    Yhteinen keittiö on siis siirtynyt ulos. Tarjolla on hävikkiruokaa.

Mirja-Leena Hirvonen toivoo ruuan hakijoilta kärsivällisyyttä jonossa – ja etäisyyden pitämistä toisiin jonossa oleviin. – Kaksi metriä on pidettävä väliä, ja vain omaan ruokakassiin saa koskea.

Kotiinkuljetusta diakoniatyö ei järjestä.

-    Suosittelemme käyttämään kauppojen ja yksityisten toimijoiden palvelua. Hyvä esimerkki avun tarjoamisesta on Facebookissa toimiva Korona-rinki.

Mirja-Leena Hirvonen toteaa, että on hienoa, kuinka arjen diakonia, toisten ihmisten auttaminen, on lisääntynyt.

-    Ensisijainen tuki tulee läheisiltä ja naapureilta. Nyt on pyydettävä rohkeasti apua. Moni on valmis auttamaan eikä siis kannata ujostella.

Seurakunnan päivystäviin puhelimiin on tullut ahdistuneita huolipuheluja.

-    Haluamme välittää toivoa. On hyvä panna kädet ristiin ja huokaista. Vaikeita aikoja on ollut ennenkin ja ne kestävät aikansa.

-    Jossain kohtaa poikkeusolot muuttuvat arjeksi; ihminen oppii elämään mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Ehkä ei sopeudu mutta alistuu. On elettävä päivä kerrallaan.

Mirja-Leena Hirvonen kehottaa luomaan päivään hetkiä, jolloin ajattelee jotakin ihan muuta kuin koronaa.

-    On hyvä, jos on asioita, joihin uppoutua. Vaikeaahan se on, jos on monta huolta päällekkäin.

Arjen, poikkeusarjenkin, rutiineista on hyvä pitää kiinni.

-    Teen melko paljon töitä etänä ja pyrin aloittamaan jokaisen päivän hiljentymisellä ja viisauden pyytämisellä. Illalla sitten pyydän siunausta ihmisille, joiden kanssa olen päivän mittaan ollut tekemisissä.

Tupu Sammaljärvi, seurakunnan tiedottaja

Seurakunnan työntekijän tavoittaa puhelimitse maanantaista perjantaihin kello 10–16 numerosta 010 201 4313.

Diakonian päivystyspuhelin 040 309 8080 vastaa maanantaisin ja torstaisin kello 9–12.

Perhetalon huolipuhelin 010 201 4314 päivystää maanantaista perjantaihin kello 10–11.

Työntekijöitä voi lisäksi tavoitella puhelimitse ja sähköpostilla.

Tue Mar 31 14:00:00 EEST 2020