Hoosianna-kirkko aloittaa adventinvieton

Jokavuotinen perinne, kehitysvammaisten ihmisten Hoosianna-kirkko, on Kangasalan kirkossa perjantaina 29.11. Hoosianna-kirkko on yleensä vetänyt paljon väkeä: osallistujia on ollut toista sataa.

-          Kaikki Kangasalan alueen kehitysvammaisten yksiköt on kutsuttu mukaan. Paikkakunnan taksit ovatkin perinteisesti olleet Hoosianna-kirkon aikana hyvin varattuja, naurahtaa johtava diakonian viranhaltija Mirja-Leena Hirvonen.

Teema ajankohtaisista asioista

Hoosianna-kirkon suunnittelevat ja järjestävät seurakunnan diakoniatyö, kehitysvammatyön pastori ja joku alueen kehitysvammayksikkö. Tänä vuonna kehitysvammapappina on Pirjo Tuiskunen ja yksikkönä Pähkinäkallion toimintakeskus.
-          Suunnittelussa lähdetään aina liikkeelle siitä, mikä on yksiköissä pinnalla ja ajankohtaista. Pähkinäkalliossa on tämän vuoden teemana Kuule, kuuntele, vaikuta, ja tähän teemaan halusimme liittää Hoosianna-kirkon tapahtumia. Niinpä kirkossa kuullaan muun muassa kirkonkellojen soittoa, Mirja-Leena Hirvonen kertoo.
Eräänä vuonna kirkkoon tehtiin nuotiopiiri, koska yhdessä yksikössä oli istuttu useasti nuotiolla.
-          Suntio Mikko Kohonen järjesti nuotiopiiriin teatterirekvisiittaa, joka sai tilan näyttämään siltä, että siinä oli nuotiotuli.
Hirvonen toteaa, että Hoosianna-kirkon järjestämisessä saa aina käyttää mielikuvitusta: millä tavoin kirkkoa voi hyödyntää tilaisuuden järjestämisessä. Tärkeää on yleensä visuaalisuus, näköaistin korostuminen – miksei muidenkin aistien, kuten viime vuonna, kun aistialttarilla oli muun muassa hyviä tuoksuja ja hiekkaa kosketeltavaksi.

Selkeää suomen kieltä
Hoosianna-kirkossa sytytetään ensimmäisen adventin kynttilä. Kaikki jumalanpalveluksen elementit ovat mukana, mutta niin, että niihin on helppo liittyä. Esimerkiksi uskontunnustus lausutaan kaikuna, ja tekstit luetaan selkeällä suomen kielellä. Hoosiannan laulaminen on tilaisuuden kohokohta.
-          Hoosianna-kirkko on kiva tapahtuma. Siitä alkaa minun joulunaikani, Hirvonen sanoo.
Kirkon ovet avataan kello 8, ja tilaisuus alkaa kello 9. Mukaan mahtuu kutsuvieraiden lisäksi muitakin osallistujia.

Tupu Sammaljärvi

2019-11-26 14:42:00.0