Perhetalolla on uusi kuvataiteilija Mirka Kinnulan tekemä alttaritaulu

Perhetalolla järjestettiin kesällä alttaritaulukilpailu, jossa talon päätilaan eli olohuoneeseen haettiin uniikkia alttaritaulua. Toivomuksena oli, että ”alttaritaulu” itsessään voisi olla riittävän abstrakti puhuttelemaan katsojiaan erilaisissa elämäntilanteissa ja tunnelmissa. Emme odottaneet alttaritaulussa olevan perinteisiä kristillisiä symboleja vaan, että tila itsessään inspiroi taiteilijaa.

Valintaryhmään kuuluivat Seppo Jarva (kirkkoherra), Päivi Segerroos (Perhetalon johtaja), Merja Palin (tekstiilitaitelija) ja Hannu Ekholm (verhoilija). Kilpailuun lähetettiin noin 20 suunnitelmaa teoksista. Voittajaksi valittiin Mirka Kinnula.

Valitun työn vahvuudet ja valintaperusteet olivat:
Kerroksellisuus, tarinallisuus ja se, että teos kuvaa hyvin Perhetalon henkeä ja tekemistä. Teoksen värikkyys jatkaa Perhetalon valittua Elämän värit -teemaa, siinä on läpikuultavuutta ja syvyyttä ja erilaiset ihmiset erilaisessa elämän tilanteissa löytävat siitä  samaistumispintaa.  Se on monista väreistä huolimatta rauhallinen teos.

Mirka Kinnula kommentoi itse teostaan näin:

"Visio teoksesta syntyi, kun vierailin ensimmäisen kerran Perhetalolla ja tutustuin tilaan, johon alttaritaulu tulisi. Tilan tekstiilien värit inspiroivat minua ja sain idean teoksesta, joka olisi kevyt, läpikuultava ja koostuisi viidestä eri värisestä osasta. Teoksen osien värit (vaaleanpunainen, vaaleansininen, viininpunainen, violetti ja vaaleankeltainen) valikoituivat melko intuitiivisesti. Valitsin väriyhdistelmän, jossa olisi monenlaisia tunnelmia: rauhoittavaa,
vaaleaa, voimakasta, kevyttä, iloista, tummaa, herkkää ja huoletonta. Lisäksi värien tuli sopia hyvin sekä toisiinsa että tilaan.

Lopullinen teos on toteutettu akryylimaalauksena kierrätyskankaille. Teos on abstrakti eli ei-esittävä muotojen ja värien yhdistelmä. Maalausjälki vaihtelee ronskista hauraaseen, iloisesta haikeaan ja peittävästä läpikuultavaan. Halusin sekä teoksen väreillä että maalausjäljessä tuoda esiin elämän kaikenlaisia puolia ja toivon, että teos puhuttelee ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa. Abstraktissa teoksessa kukin voi nähdä erilaisia asioita, kiinnittää huomiota eri yksityiskohtiin ja teos voi puhutella eri tavoin eri päivinä. Teoksen osien järjestystä on myös mahdollista vaihtaa.

Teoksen nimeksi muotoutuikin Perhetalon teemaa mukaillen Elämän värit, pimeä ja kirkkaus. Nimeen inspiroi myös hiljattain edesmenneen kirjailija Claes Andersonin runokokoelma Pimeän kirkkaus, joka kuvaa vaikuttavasti elämän monia puolia."

Mirka Kinnula
www.mirkakinnula.com

Onnittelut vielä Mirkalle ja kiitokset muille kilpailuun suunnitelmansa lähettäneille! Mirkan teosta kannattaa ehdottomasti tulla katsomaan Perhetalolle paikan päälle.

Mirka Kinnula ja hänen teoksensa "Elämän värit, pimeys ja kirkkaus"

2019-09-10 12:20:00.0