Pian voi päästä Porukkaan

Miltä tuntuisi kuulua Porukkaan? Pian se on mahdollista, sillä Kangasalan seurakunta lanseeraa uuden Porukka-konseptin.,

Eve.jpg

Eveliina Sydänlähde sanoo, että Porukan vetäjältä edellytetään aitoa avoimuutta. Vetäjiä tuetaan muun muassa järjestämällä leiripäivä ja leiri sekä tarjoamalla mahdollisuus konsultointiin ja työntekijän vierailuihin.

Konseptin takana on idea, että aktiivinen seurakuntalainen osallistuisi seurakunnan toimintaan omassa Porukassaan kerran viikossa. Kuukauteen mahtuu yleensä neljä viikkoa, joista yhtenä osallistutaan Porukalla messuun, toisena kyläillään Porukan jäsenen luona, kolmantena autetaan toinen toistaan ja neljäntenä autetaan muita.

-          Olen huomannut, että kun perheellinen ja työssäkäyvä ihminen käyttää illan viikossa seurakuntaelämälle, on se iso juttu. Silloin kaipaisi jo jotakin muutakin kuin opetuksen kuulemista, sanoo konseptin äiti, vapaaehtoiskoordinaattori Eveliina Sydänlähde.

Eveliina perää konkreettista tekemistä. - Kun itse kävin solun jäsenenä pari kertaa Prismassa ja autoin siten henkilöä, jolta murtui jalka, tuntui, että teen oikeasti hyvää. Tämä toimintamalli on sisäänkirjoitettu Porukka-konseptiin.

Armollinen konsepti

Perustettavan Porukan vetäjät valitsevat itse oman kohderyhmänsä, johon sitten kaikilla kohderyhmään kuuluvilla on oikeus tulla mukaan. Näin kuka vain voi löytää itselleen sopivan Porukan tutustuttavaksi. Vaikka Porukka-konsepti lanseerataankin vasta 28. syyskuuta #munseurakunta-leiripäivässä, on yksi Porukka, isoäidit, aloittanut jo kokoontumiset.

-          Konsepti on armollinen: Porukkaan voi kuulua ja hyvän tekemiseen osallistua omien voimavarojensa mukaan. Ja ainahan koittaa sekin päivä, jolloin itseä autetaan. Apu voi olla mitä vain tapetoinnista lastenhoitoon.

-          Lisäksi jokaista haastetaan auttamaan kerran kuussa jotakuta Porukan ulkopuolista. Jos jollakulla on jo vapaaehtoistyö esimerkiksi messun kuorossa laulajana tai kyläyhdistysaktiivina, niin mahtavaa. Tarkoitus on, että jokainen kantaisi kortensa kekoon yhteiseksi hyväksi, Eveliina sanoo.

Porukka toteuttaa kaiken lisäksi kerran vuodessa jonkin tempauksen.

-          Mikään ei yhdistä niin kuin yhdessä tekeminen, Eveliina toteaa.

Tempaus tarkoittaa, että Porukat haastetaan tekemään ryhmänä yksi hyvä teko julkisesti. Teko voi olla vaikka osallistuminen kyläyhdistyksen siivoustalkoisiin tai vapaaehtoispohjalta johonkin seurakunnan isoon tapahtumaan.

Yksi Porukan tunnusmerkeistä on säännöllinen käynti kotimessussa. Porukka valitsee jonkin messun – Kangasalla niitä on ainakin yhdeksän erilaista – omaksi kotimessukseen. Messuun on mukava mennä porukalla; paikalla on silloin aina tuttuja kasvoja.

Ei kilpaile kotiryhmien kanssa

Eveliina sanoo, että Porukat eivät kilpaile jo olemassa olevien kotiryhmien tai solujen kanssa.

-          Ei ole tarvetta muuttaa hyväksi havaittua.

Kotiryhmä tai solu on yleensä melko intiimi ja pieni, mutta Porukan tarkoitus on olla suurempi ja kasvava. Porukka on uusi avaus.

Toiminnan ehto on, että Porukat ovat aidosti avoimia omalle kohderyhmälleen. Jos Porukka kasvaa liian suureksi, se voidaan jakaa.

Eveliina aikoo kokeilla Porukka-konseptin toimivuutta perustamalla omalla vapaa-ajallaan Porukan.

-          Jos pienten lasten äiti, joka käy töissä seurakunnassa, jaksaa, voi tätä markkinoida laajemminkin.

Konseptin ideoinnin takana ovat Eveliinan keskustelut city-pappi Riikka Hämäläisen ja seurakuntapastori Marko Sagulinin kanssa.

Lisätietoa Porukoista Eveliina Sydänlähteeltä, puh. 040 309 8117, eveliina.sydanlahde@evl.fi

Tupu Sammaljärvi

2019-09-03 12:25:00.0