Pyhäinpäivänä muistetaan vainajia

Lauantaina vietetään pyhäinpäivää, jolloin muistetaan kuolleita läheisiä. Kangasalan seurakunta kutsuu läheisensä menettäneet Kangasalan kirkon iltajumalanpalvelukseen lauantaina 3.11. kello 18.
kynttilä_THUMB.jpg

Iltajumalanpalveluksessa luetaan kuluneen vuoden aikana kuolleiden vainajien nimet sekä sytytetään jokaiselle kynttilä.

Kangasalan seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia on tavattavissa Huutijärven kappelissa ja hautausmaalla lauantaina. Kappelissa on avoimet ovet rauhoittumista ja hiljentymistä varten. Iltapäivällä kappeliin voi tulla kuuntelemaan seurakunnan kanttorien soittamaa sello- ja urkumusiikkia kello 13−17.

− Tarjoamme hautausmaalla vierailijoille lämmintä mehua ja tukea sekä juttuseuraa sitä kaipaaville. Olemme paikalla teitä varten, seurakuntapastori Heidi Pitkänen sanoo.

Neljänneksi suosituin

Pyhäinpäivä on säilyttänyt Suomessa asemansa vainajien muistopäivänä. Suomalaisilla on silloin tapana muistaa edesmenneitä rakkaitaan ja viedä näiden haudoille kynttilöitä ja seppeleitä. Tapa yleistyi toisen maailmansodan jälkeen, ja se on jäänyt meille vahvaksi perinteeksi. Pyhäinpäivä on myös neljänneksi suosituin kirkossakäyntipäivä viimeisten, vuoden 2015 tilastojen mukaan.

Pyhäinpäivässä yhdistyy kaksi keskiaikaista juhlaa: alun perin marttyyrien muistoksi vietetty kaikkien pyhien muistopäivä sekä kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

2018-10-29 08:00:00.0