Perhetalon avajaisia juhlittiin Tapulinmäellä

Kangasalan seurakunta on avannut Tapulintuvalle Perhetalon. Perhetalon avajaisia juhlittiin 1.9.2018 kauniissa säässä 60 vieraan voimin.

Tarjolla oli juhlava brunssi, musiikkia, askartelua sekä pomppulinna. Lapset olivat perhetalon avajaisten kunniavieraita. Avajaisiin oli kutsuttu kaiken ikäisiä – myös yhden hengen perheitä.

Tilaisuuden avasi kirkkoherra Seppo Jarva.

-Uuden toimintamuodon tarkoituksena on tukea erilaisia ja eri elämäntilanteessa olevia perheitä. Puheenvuorossaan Jarva kertoi myös, että perheiden talolle rekrytoidaan uusi työntekijä antamaan keskusteluapua eri elämäntilanteissa.

Perhetalon johtajan Karin Uotilan mukaan Perhetalo on paikka jossa eri ikäiset kangasalalaiset voivat tutustua keskenään.

-Perhetalon olkkarissa tiistai- ja keskiviikkoaamupäivisin voimme viettää aikaa yhdessä ja tutustua toisiimme. Lapsille suunnattuun toimintaan myös aikuiset ovat tervetulleita. Aikuisille suunnatut illat eri teemoista, kuten parisuhteesta, järjestetään siten että lapsille on samaan aikaan omaa ohjelmaa.

Toiveena tekemistä ilta-aikaan

Perhediakoni Päivi Segerroos kierteli tapahtumassa tekemässä galluppia.

-Eniten on toivottu sellaista ohjelmaa, joka olisi ilta-aikaan tai viikonloppuisin. Silloin työikäiset pääsisivät mukaan.

Avajaisissa askartelupistettä hoitaneella Eija Vartiaisella oli muutakin syytä juhlaan. Hän on toiminut Kangasalan seurakunnassa lastenohjaajana päivälleen 38 vuotta.

-Tulin 1.9. vuonna 1980 tänne lastenohjaajaharjoittelijaksi. Työt alkoivat vuonna 1982.

Kun kysyn miten lasten elämä on muuttunut Vartiaisen työuran aikana, vastausta ei tarvitse kauaa miettiä.

-Lapset ovat nykyään vilkkaampia. Aina pitää mennä sinne, tonne ja tänne. Lapsilla on paljon harrastuksia ja vanhemmilla on kiire. Lapset ovat kuitenkin aina yhtä ihania ja heidän kanssaan pysyy itsekin nuorena.

Matalan kynnyksen paikka

Kangasalan seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Timo Keskinen oli lastenlastensa kanssa tutustumassa pihan leikkipisteisiin.

-Mielestäni Perhetalo on tosi kiva matalan kynnyksen paikka. Tämä voi olla myös isovanhempien ja lastenlasten yhteinen paikka, jossa kaiken ikäiset ovat tervetulleita.

-Kangasalan seurakunnassa halutaan panostaa erityisesti perhetyöhön. Toivon että Perhetalolta voisi saada vertaistukea, kohdata niitä jotka ovat samassa elämäntilanteessa ja hetken hengähtää.

Pomppulinna houkutti

Johanna Jussila oli saapunut paikalle puolisonsa Kari Jussilan ja lastensa Vilhon, 2v ja Edvinin, 2kk, kanssa.

-Tulimme ystäväperheen kutsumana. Vilho odottaa erityisesti pomppulinnaa.

Nelituntinen avajaisjuhla päättyi yhteiseen piknikhetkeen Perhetalon pihassa.

-Mielestäni juhlat onnistuivat hyvin, Karin Uotila sanoo.

-Tällainen alku ja kävijämäärä ovat minulle viesti siitä kuinka tarpeellinen ja kaivattu tällainen kaikenikäisten Perhetalo on. Hienoa, että uusi toimintamuoto sai näin lämpimän vastaanoton.

Lisää kuvia löydät facebook-sivuiltamme!

Faktanurkka

• Perhetalon olohuone ti ja ke klo 9.30-11.30. Tarkoitettu yhdessäoloon vauvasta vaareihin.
  • Elämä on-ilta aikuisille pe 5.10, 26.10, 16.11. klo 18-20.30. Aikuisuuden aiheisiin keskittyvä teemailta. Nojatuolipaneeli, iltapala. Ilmoittautuminen lastenhoitoon saman viikon tiistaihin mennessä p. 040 3098052
  • Nuorten aikuisten parisuhdeillat joka kuukauden viimeinen tiistai klo 18, lastenhoito, ei ilmoittautumista. 25.9, 30.10, 27.11, 18.12.
  • Teemakeittiö joka toinen perjantai klo 9.30-12, 14.9. alkaen. Kaikille avoin ruuanlaitto-aamupäivä.

2018-09-01 19:08:00.0