Helluntaina 20.5. vietetään kirkkomme syntymäpäivää

Helluntai kuuluu pääsiäisen ja joulun ohella kirkkovuoden kolmen suurimman juhlan joukkoon. Pääsiäisestä alkanut 50-päiväinen pääsiäisaika päättyy helluntaihin.

kyyhky, kyyhkynen, helluntai, kirkko

Helluntai on kristillisen kirkon perustamisen päivä ja samalla kirkon syntymäpäivä. Tänä vuonna helluntaita vietetään sunnuntaina 20. toukokuuta.

Suomen kieleen helluntain nimitys tulee ruotsin kielen sanoista helig dag, pyhä päivä.

Pyhän Hengen vertauskuvina kyyhkynen ja liekki

Helluntaita kuvaavat Pyhän Hengen vertauskuvat, kyyhkynen ja tulenliekki, jotka näkyvät usein yhdessä liturgisten värien kanssa esimerkiksi kirkkotekstiileissä.

Helluntain liturginen väri on punainen, todistuksen ja tulen väri. Helluntaina sytytetään alttarille kuusi kynttilää.

Tervetuloa jumalanpalvelukseen Kangasalle

Helluntai "Pyhän hengen vuodattaminen". Kolehti Seurakuntatyöhön maailmalla Suomen Lähetysseuran kautta.

Sanajumalanpalvelus su 20.5. kello 10 Kangasalan kirkossa.

Helluntain sanajumalanpalvelus. Mukana Kangasalan mieslaulajat, joht Ilkka Uotila, Seppo Jarva ja Jukka Heroja.

Sanajumalanpalvelus su 20.5. kello 10 Kuhmalahden kirkossa.

Helluntain sanajumalanpalvelus ja kaatuneiden muistopäivä. Punaisten kirkkotekstiileiden käyttöönotto. Kaatuneiden muistopäivän seppeleenlasku sankarihaudoilla jumalanpalveluksen jälkeen.

Messu su 20.5. kello 12 Sahalahden kirkossa.

Kaatuneiden muistopäivä. Saarnaa Seppo Rinne, liturgina Markku Mustajärvi ja kanttorina Janne Kyrönlahti. Sahalahden kirkkokuoro.

Motoristimessu ja Pirkanmaan motoristien kesän avaus su 20.5. kello 11.30 Kangasalan kirkossa

Pyörien parkkeeraus klo 10 alkaen Tapulinmäelle, seppeleenlasku sankarihaudoille noin klo 11 ja messu noin klo 12.

Messussa Kangasalan kirkossa APRO-Houseband, solistina Sami Asp. Kanttorina Tarja Sillanpää, liturgina Seppo Jarva ja saarnaajana Sons of Abraham`s presidentti Ari Santaharju.

Messun jälkeen yhteislähtö Vehoniemelle, jossa soppatarjoilu ja esiintyjänä Matti Rauhalahti Band.

2018-05-15 12:43:00.0