Piispa Häkkinen: Nälkä on ongelma, joka voidaan ratkaista

Sunnuntaina 4.2. kirkkovuodessa vietetään kynttilänpäivää. Samalla avataan vuoden 2018 valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys.

Yhteisvastuukeräys 2018

Kirkon viestintä

Yhteisvastuukeräyksen tämän vuoden esimiehen, Mikkelin piispa Seppo Häkkisen mukaan nälkä on ongelma, joka voidaan ratkaista.

Häkkinen saarnasi tänään 4.2. Kouvolan seurakunnan Elimäen kirkossa pidetyssä kynttilänpäivän jumalanpalveluksessa, joka lähetettiin TV1-kanavalla kello 10 alkaen.

Nälän ja köyhyyden torjunta

Yhteisvastuukeräyksellä torjutaan nälkää ja köyhyyttä Suomessa sekä maailman katastrofialueilla.

”Nykyisin suuri osa suomalaisista elää yltäkylläisyydessä. Ruokahävikki maassamme on 25 kg:a henkeä kohden vuodessa. Mutta keskellämme on myös niitä, joille jokapäiväinen leipä ei ole itsestäänselvyys”, piispa Häkkinen muistuttaa.

”Maailman katastrofialueilla nälänhätä on erityinen haaste. Monilla alueilla ilmasto-olosuhteet ovat tehneet ravinnon tuottamisen mahdottomaksi. Kuivuus, luonnononnettomuudet ja konfliktit tuovat mukanaan myös ruoan puutetta. Ilmaston lämpenemisen seurauksista kärsivät eniten maailman köyhimmät alueet.”

Nälän poistamiseksi toimittava nyt

”Nälkä ei ole väistämättömyys, joka kohtalon tavoin lankeaa joidenkin ihmisten osaksi. Kysymys on ongelmasta, joka voidaan ratkaista”, piispa Häkkinen sanoo.

”Erityisesti tänään, vuotuisen Yhteisvastuukeräyksen alkaessa on syytä muistuttaa lähimmäisenrakkaudesta ja palvelijan asenteesta. Nälän poistamiseksi, ja maailman ruokaturvan puolesta on toimittava nyt. Työtä on jatkettava sitkeästi, kunnes oikeus riittävään toimeentuloon ja ihmisarvoiseen elämään toteutuu kaikkien ihmisten kohdalla” piispa Seppo Häkkinen toteaa.

Piispa Seppo Häkkisen saarnan voi lukea täältä.

Lisätietoja Yhteisvastuukeräyksestä ja ohjeita, miten voi auttaa.

Myös Kangasalan seurakunta on mukana Yhteisvastuukeräyksessä.

Yhteisvastuuinfo ja kirkkokahvit

Su 4.2. kello 11.30 Kirkonkylän seurakuntakodissa

Tule kuulemaan vuoden 2018 keräyskohteet sekä saamaan vinkkejä, miten sinä voit auttaa. Kangasalan kirkossa klo 10 olevan messun jälkeen kirkkokahvit ja Yhteisvastuukeräyksen avaus Kirkonkylän seurakuntatalolla. Tervetuloa!

Voit osallistua myös esimerkiksi 16.-17.3. Kangasalla järjestettäviin lipaskeräyksiin.

Sun Feb 04 11:00:00 EET 2018