Sata nuorta juhli Parkin uutta ilmettä

Nuorisotila Parkki 2.0 siunattiin käyttöön 27.1.2018 juhlassa, jossa oli esiintymässä mm. poptähti Ilta.
Kangalan seurakunnan nuorisotyön logo

Kelta-ruskeat seinät ja luentosalimainen penkkirivistö ovat enää muisto vain Kangasalan seurakunnan nuorisotila Parkissa. Tilalla ovat musta-kultaiset seinät, mustat pöytä- ja sohvaryhmät, mustat valaisimet ja uutuutena tilaan hankittu biljardipöytä. Seurakuntasalimainen tila muuttui nuorten olohuoneeksi joulu-tammikuussa tehdyssä pintaremontissa.

Nuoret olivat alusta asti mukana suunnittelemassa uutta ulkoasua sekä leijonan kuvalla varustettua uutta logoa.

Rock-klubimaista ja art deco-henkistä ulkoasua juhlittiin asiaankuuluvasti viime viikon lauantaina. Paikalla oli sata nuorta tämän vuoden rippikoululaisista jo muualle opiskelemaan muuttaneisiin nuoriin aikuisiin. Illan ohjelmassa oli yhdessäoloa, poptähti Iltan keikka sekä tarjoiluja.

‒ Uusi ulkoasu on nyt tosi hieno, mutta Parkista tekee Parkin ihmiset ja fiilis. Nuoret tulevat Parkkiin kuulemaan hyvää sanaa, rauhoittumaan ja käymään keskusteluja elämän eri osa-alueilta, kertoi suunnittelutiimissä mukana ollut Ella Huokuniemi, 19.

Nuorten lahjassa ajatuksia Parkista

Suunnittelutiimissä mukana olleet Lotta Silván, 18, Aino Mattsson, 18 ja Huokuniemi lahjoittivat tilaisuudessa Parkille lahjan nuorilta.

‒ Halusimme näyttää kiitollisuutemme siitä, mitä olemme saaneet kokea Parkissa. Päätimme kerätä nuorilta ajatuksia siitä, mitä Parkki merkitsee. Tila näyttää nyt erilaiselta, mutta fiilis on yhä sama. Parkki on kaikkea sitä, mitä kodin kuuluukin olla, Huokuniemi sanoi.

Nuorteniltoja suunnittelevassa vastuutiimissäkin mukana oleva kolmikko on käynyt nuortenilloissa rippikouluiästä asti.

‒ Illoissa tapaa niitä kavereita, joita ei näe koulussa. Juttelemme aina myös riparilaisten kanssa. Kukaan ei ole täällä yksin, Silván kertoi Parkin viehätyksestä.

Lotta Silván, Aino Mattsson ja Ella Huokuniemi ideoivat ja toteuttivat nuorten lahjan Parkille. Tauluun on koottu eri-ikäisten nuorten ajatuksia siitä, mitä Parkki merkitsee nuorille.

Nuorten suuri määrä yllätti iloisesti

Nuorisotyön tiimi oli iloisesti yllättynyt siitä, kuinka paljon juhlaan saapui nuoria. Mukana oli myös nuoria, jotka eivät ole käyneet kovin usein nuortenilloissa.

‒ Parkin uudistus oli iso haaveeni. Halusin tilan, joka olisi nuorten näköinen ja jossa kaikki viihtyvät. Se onnistui. Haaveenani oli, että paikalle tulisi 30‒40 nuorta, mutta ilta onnistui yli kaikkien odotusten. Hienoimpia hetkiä oli nuorten antama yllätys, kiitti johtava nuorisotyöntekijä Johanna Jutila.

Kangasalan seurakunta järjestää Parkissa muun muassa nuorteniltoja, isoskoulutusta, nuorille suunnattuja avoimia ovia sekä raamattuluentoja. Tarkoituksena on, että Parkki voi palvella kaikenikäisiä kangasalalaisia.

Näin nuoret ajattelevat nuorisotila Parkista

• Parkin saaminen kertoi, että nuoria arvostetaan päättäjätasollakin – meihin haluttiin panostaa.
  • Parkki on levon ja rauhan paikka. Kiireisessä elämässä paikasta toiseen juostessa, kun ryntää nuorteniltaan ihan vaan viimeiseksi puolituntiseksi, saa rojahtaa alas, hengittää, jutella Jumalasta ja maailmasta ja nauraa ja ihan vaan olla.
  • Sanotaan, että kaikki on tervetulleita. Ei ole paineita onko nyt tarpeeksi uskovainen tai muuta, vaan on aina osa porukkaa.
  • No Parkki on Parkki. Sinne voi mennä millä fiiliksellä tahansa ja lähtee yleensä hymyillen.
  • Kitaran soidessa on ollut tosi turvallinen, lämmin ja tunnelmallinen fiilis.
  • Parkkiin voi tulla pitämään hauskaa, oppimaan, keskustelemaan, haastamaan itseä tai ihan vaikka hiljentymään.
  • Parkki on kaikkea sitä, mitä kodin kuuluu olla.
  • Olen siellä viettänyt sekä elämäni parhaimpia että surullisimpia hetkiä, joita ilman en olisi minä tänä päivänä. Se on ollut paikka juhlia, paikka rauhoittua ja paikka jonne on aina voinut mennä missä elämäntilanteesaa ja tunnetilassatahansa. Parkki on ollut iso osa nuoruuttani enkä koskaan vaihtaisi sitä pois.
  • Sittemmin Parkista on tullut eräänlainen hengellinen koti. Siellä olen oppinut tuntemaan itseäni ja uskoani paremmin, tavannut monia nykyisiä parhaita ystäviäni, nauranut, itkenyt, ihastunut ja vihastunut.
  •  Kohdallani alkaa aika viedä muualle, mutta toivon että kaikki tulevat sukupolvet voivat löytää Parkista ja seurakunnasta sen lämmön ja rauhan, jonka olen itse saanut kokea.
  • Parkki on enemmän kuin sanoilla voi kertoa.
  • Parkki on just sitä, mitä sä haluat sen sulle olevan.
  • Parkki on se turvallinen, luotettava ja lohduttava paikka tulla kuunteleen Jumalan sanaa.

Cheekinkin kanssa esiintynyt upeaääninen poptähti Ilta esiintyi Parkin avajaisissa.

Parkki sijaitsee osoitteessa Puusepäntie 31.

Lue lisää Kangasalan seurakunnan nuorten toiminnasta täältä.

Tue Jan 30 11:00:01 EET 2018