Seurakunnan työ mahdollistetaan kirkollisverolla

Lue 26.10.2022 Kangasalan Sanomien välissä ilmestyneen vaaliliitteen juttu kirkollisverosta.

Seurakunnan perustehtävinä ovat hengellinen toiminta, kristillinen kasvatus, vaikeuksien keskellä olevien lähimmäisten auttaminen, sekä lähetystyö.

Kangasalan seurakunta on monin eri tavoin mukana kangasalalaisten elämässä. Seurakunta tavoittaa vuosittain suuren joukon lapsia ja nuoria kerhojen, rippikoulun ja nuorteniltojen sekä leirien kautta.

Seurakunta on mukana monen kangasalalaisen merkittävissä elämäntilanteissa kirkollisten toimitusten, kasteen, konfirmaation, häitten, kodin siunaamisen ja hautajaisten kautta. Pienryhmätoiminta, rukous- ja raamattupiirit ja perhe- ja parisuhdetyö tavoittavat monta kaupunkilaista. Jumalanpalvelukset ja messu ovat hengellisen elämän ydinkohtia.

Seurakunnan avustustyö – diakonia – auttaa sekä rahallisesti että käytännön asioissa ihmisiä, jotka ovat joutuneet elämässään ahtaalle tai ahdinkoon. Lähetystyön varoilla rahoitetaan muiden kristillisten kirkkojen koulutusta ja hengellistä työtä.

Seurakunta ohjaa vapaaehtoistoimintaa, jolla seurakuntalaiset voivat itse osallistua heille tärkeitten asioitten järjestämiseen.

Seurakunta saa hautausmaitten ylläpitoon ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaitten rakennusten ylläpitoon valtionkorvausta. Hautausmaat ja kiinteistöjen ylläpito ovat olennainen osa palvelusta, jota seurakunta tarjoaa myös muille kuin jäsenilleen.

Hallinnon tehtävänä on luoda rakenteet hyvälle työntekijäkokemukselle ja luottamuselintoiminnalle. Seurakunnan hallinto on suhteessa kuntahallintoa kalliimpaa, koska seurakunta on pieni mutta noudattaa kaikkia julkisen hallinnon säädöksiä.

Kirkollisveroprosentti 1,35

Toiminta rahoitetaan valtaosin jäsenmaksulla, jota kutsutaan kirkollisveroksi. Seurakunnan jäsenet maksavat kirkollisveroa oman asuinkuntansa seurakunnalle verotuksen yhteydessä. Seurakuntavaaleilla valittu kirkkovaltuusto päättää veron suuruudesta. Kangasalla kirkollisveroprosentti vuonna 2023 on 1,35. Vero vaihtelee seurakunnittain 1–2,25 prosentin välillä.

Verorahoilla järjestetään monenlaisia mahdollisuuksia

Oheisessa kaaviossa on esitetty kirkollisveron käytön jakautuminen, joka perustuu tilinpäätöksen 2021.  Kulujen jakauma oli korona-epidemian vuoksi poikkeuksellinen, koska seurakuntatyössä kului rahaa tavallista paljon vähemmän. Siksi hallinnon, hautausmaitten ja kiinteistöjen suhteellinen osuus muodostui yhteensä useita prosenttiyksikköjä tavallista korkeammaksi.

Isona painopisteenä ympäristö ja energia

Seurakunta omistaa paljon kiinteistöjä, jotka tarvitsevat lämmitysenergiaa ja sähköä. Seurakunnassa on toteutettu lukuisia energiaa säästäviä uudistuksia. Energian säästöön tähtäävät investoinnit ovat myös tulevien vuosien suunnitelmissa. Ne ovat kalliita, ja hyöty saavutetaan vasta useiden vuosien kuluessa. Energian säästäminen ja puhdas energia ovat Kangasalan seurakunnan konkreettinen ympäristövastuun muoto.

Seurakunta pyrkii määrätietoisesti vähentämään kiinteistöjään tavoitteenaan vähentää kiinteistöjen kuluja. Samalla edessä on myös uudishankkeita esimerkiksi Lamminrahkassa, keskustassa ja Sahalahdella. Kirkkovaltuusto päättää kauaskantoisista rakennussuunnitelmista.

Jäseniä keskiarvoa enemmän

Kangasalan kaupungin asukkaista 71,1 prosenttia kuuluu kirkkoon, kun koko maassa prosentti on 66,5. Seurakunnan jäsenmäärä oli viime vuoden lopussa 23.200.

Kuva: Kirkollisveron käytön jakautuminen seurakunnassa.

2022-11-09 08:59:00.0