Seurakunnan Yhteisessä keittiössä valmistetaan lämpimiä aterioita vähävaraisille

Lue 26.10.2022 Kangasalan Sanomien välissä ilmestyneen vaaliliitteen juttu seurakunnan Yhteisestä keittiöstä.

Syömään!

Seurakunnan vapaaehtoiset valmistavat Yhteisessä keittiössä herkullisia, lämpimiä aterioita, joita tarjoillaan lähimmäisenrakkaudella niukin varoin eläville.

Muutaman minuutin päästä ulko-ovi avataan lukosta.  Takana on jo kymmenien odottavaisten jono, tasaisesti miehiä ja naisia – eri-ikäisiä.  Noutopöytään on juuri nostettu satokauden vitamiineja, kaaliporkkanaraastetta, sekä uunissa kypsynyttä lohikiusausta. Valmiiksi tehdyt voileivät päällysteineen ovat kauniissa asetelmassa. Jälkiruoaksi on tarjolla jogurttiannos sekä pullaa kahvin tai teen kanssa.

Seurakuntakodin sali on somasti katettu. Ristin viereen sijoitetussa kynttilässä palaa elävä tuli.

Kaikki on valmista arjen juhlahetkeen, maksuttomaan lounaaseen, jonka lomassa yksinäisellä on mahdollisuus tehdä tuttavuutta toisen, samankaltaisessa elämäntilanteessa olevan kanssa.

Auttavat ja kiitolliset kädet

Kerran tällaiseen diakoniaruokailuun tuli Timo Lainekin.

– Kyllähän sen olin itse huomannut, ettei pieni eläke pitkälle riitä – varsinkin, jos on maksettavana lääkekuluja useammasta sairaudesta. Ruoan ja energian hinnat ovat vielä nousseet siitä, kun ensimmäistä kertaa kävin seurakunnan tarjoamalla lounaalla, Timo toteaa.

Kiitollisuus yhteisestä hetkestä ja pöydän antimista sai hänet tarjoutumaan vapaaehtoisten rinkiin. Nyt mies on itse suomassa muille vastaavia kokemuksia.

– Pidän ruoanvalmistuksesta ja olenkin sillä tavalla palvellut vaimoa jo kymmenien vuosien ajan. Minulle Yhteinen keittiö -toiminta on ollut luontevaa ja mieluista. Tykkään osoittaa lähimmäisenrakkautta käytännön töitä tehden, esimerkiksi tiskeistä huolehtien.

Irja Murtonen ehti miettiä pitemmänkin aikaa mielekästä sisältöä eläkepäiviinsä, kunnes näki lehti-ilmoituksessa seurakunnan vapaaehtoiskoordinaattorin, Eveliina Sydänlähteen, kutsun.

Soitin ”Epulle”, kerroin omista toiveistani ja sain samalla kuulla vapaaehtoistehtävistä, joita seurakunnalla oli tarjolla. Kun kuulin Yhteisestä keittiöstä, tiesin heti, että se on minun juttuni. Tahdon olla mukana arkisessa toiminnassa, johon saa upottaa kätensä kyynärpäitä myöten!

Timon ja Irjan lisäksi Yhteisessä keittiössä on viisi muuta, aktiivista vapaaehtoista, joiden työpanosta seurakuntakodilla koordinoi seurakunnan ruokapalvelukokki Jenni Ritoluoma.

Parhaiten Yhteisten keittiöiden historian tuntee ruokapalveluesimies Mervi Nevala, joka oli Kangasalan seurakunnassa luomassa käytäntöjä hävikkiruoan hyödyntämiseen jo viisi vuotta sitten.

– Nykyisin ylijäämäelintarvikkeita haetaan kolmesta eri kaupasta, viikoittain. Laitan osan saaduista aineksista seurakunnan pakastimeen tai varastoon. Kun tiettyä raaka-ainetta on kertynyt riittävästi, otetaan se hyötykäyttöön.

Joskus on päästy herkuttelemaan naudan- tai lampaanpaistista tehdyllä padalla. Parhaimmillaan lounasta on ollut nauttimassa 80 henkilöä.

Yhä useampi tarvitsee apua ja tukea

Maksuton, lämmin ateria on tärkeä ja olennainen tapahtuma Kangasalan seurakunnan diakoniatyössä. Samalla jaetaan ruoka-apuna kauppojen lahjoittamia syötäviä.

Yhteisen keittiön järjestävät Kangasalla vuoroviikoin evankelis-luterilainen seurakunta ja helluntaiseurakunta.

– Evankelis-luterilaisen kirkon diakoniatyö juhlii nyt 150 vuoden historiaansa – ja on tarpeellisempi ja ajankohtaisempi kuin vuosiin. Yleisen kustannustason noustua entistä useampi tarvitsee aineellista ja henkistä tukea, toteaa johtava diakonian viranhaltija, diakonissa Mirja-Leena Hirvonen.

Teksti: Erja Taura-Jokinen

Kuva: Eveliina Sydänlähde

Diakonissa Emmi Vuojolainen (kuvassa) kertoo, että Yhteisen keittiön ateriat valmistetaan kauppojen ylijäämätarvikkeista, joita Kangasalla lahjoittavat Prisma, K-Supermarket ja Tokmanni.

Wed Nov 02 09:50:00 EET 2022