Kahvien keittäjäksi tai rukouspalvelijaksi?

Kokoamme seurakunnalle vapaaehtoirinkiä, johon etsimme nyt kahvinkeittäjiä ja rukouspalvelijoita.

Rukouskädet ja raamattu.png

Voisitko keittää kirkkokahvit?

Haluaisimme viettää Kangasalan kirkon messujen jälkeen leppoisaa hetkeä kahvikupin ääressä. Sitä varten etsimme vapaaehtoisia kirkkokahvien keittäjiä.

Kahvit tarjoillaan mahdollisimman kevyesti: pystykahveina biohajoavista kertakäyttömukeista pienen suupalan kera. Tämä antaa mahdollisuuden niin virkistäviin pikakahveihin kuin pidempäänkin istumiseen kuulumisia vaihtaen.

Kahvinkeittäjien tehtävä on suunniteltu kirkon haasteellista tarjoiluympäristöä silmällä pitäen. Kahvittaminen ei vaadi etukäteisjärjestelyjä, kotitehtäviä taikka leipomista. Kaikki tarpeellinen materiaali on valmiina kirkossa. Koska kahvikuppeja ei tarvitse tiskata, loppusiivoukseen kuluu vain vähän aikaa. Kahvittaja pystyy halutessaan osallistumaan messuun lähes normaalisti.

Kahvittajat perehdytetään tehtävään ja parhaita mahdollisia käytäntöjä hiotaan yhdessä. Tehtävä ei vaadi hygieniapassia. Muiden messun palveluryhmien tavoin kahvittajien tehtävä noudattaa seuraavia perusperiaatteita:

• Työtehtävään sitoudutaan vuoden ajaksi syksystä kevääseen.
  • Työvuoro tulee omalle kohdalle noin kerran kuukaudessa.
  • Vuorot jaetaan hyvissä ajoin etukäteen joko työpareille tai yksittäisille kahvittajille.

Voisitko toimia rukouspalvelijana?

Kokoamme Kangasalan kirkon messuihin rukouspalvelijoiden joukkoa. Vapaaehtoistehtävän ydin on kaksiosainen. Siihen kuuluu: 1) Lapulle jätettyjen pyyntöjen puolesta rukoilu esirukouksen yhteydessä. 2) Ehtoollisen aikana rukouspalvelijoiden kanssa rukoilemaan tulevien ihmisten kanssa rukoilu. Tätä ydintä palvelee kolmas tehtävä, eli kirkkovieraiden toivottaminen tervetulleeksi ovella.

Kaikki rukouspalvelijat saavat perehdytyksen tehtävään. Koska perustettava vapaaehtoisryhmä on uusi, hioutuvat tarkemmat käytännöt ensimmäisen vuoden aikana. Kuitenkin ryhmä noudattaa joka tapauksessa seuraavia perusperiaatteita:

Työtehtävään sitoudutaan vuoden ajaksi syksystä kevääseen. Työvuoro tulee omalle kohdalle noin kerran kuukaudessa. Vuorot jaetaan etukäteen työpareille. Tehtävä ei edellytä etukäteisvalmistelua.

Lisätietoja vapaaehtoistehtävistä antaa Marko Sagulin
p. 040 309 8106, marko.sagulin@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä