Kangasalan seurakunnan 650-vuotisjuhlavuosi

Vuosi 2017, juhlien vuosi

Suomi 100 vuotta, Kangasalan seurakunta 650 vuotta, Kangasalan kirkko 250 vuotta, Kangasalan kirkon urut 30 vuotta, reformaatio 100 vuotta.

Kangasalan seurakunnan 650-vuotisjuhlavuosi oli upea yhdistelmä mahtavia tapahtumia, iloisia kohtaamisia, työntekijöiden, vapaaehtoisten ja paikallisten toimijoiden tekemää hienoa yhteistyötä, historian havinaa ja uuden odottamista.

Juhlavuodesta tehtiin 11 videokoostetta, jotka on kerätty tälle sivulle. Suuri kiitos jokaiselle, joka on ollut mukana tekemässä unohtumatonta vuotta kanssamme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna! Näistä videoista näkyy, miten meille kaikille Kangasala, sen seurakunta ja kirkko ovat merkittäviä ja rakkaita paikkoja.

Videot on kuvannut Videotuotanto Ikonen, tuomasikonen.net.

Torimessu

Juhlavuosi käynnistyi virallisesti Kangasalan torilla helatorstaina 25.5.2017 vietetyssä suuressa torijuhlassa. Ohjelmassa oli muun muassa messu, lasten toimintateltta ja soppatykistä hernekeiton jakoa. Esiintyjinä olivat Tutti Ritari, Kruuvi ja Pentti Hietanen perheineen. Päivän aikana torilla vieraili yhteensä 700 kangasalalaista.

Lue tästä juttu Torimessusta.

Kangasalan kirkko 250 vuotta

250-vuotiaassa Kangasalan kirkossa järjestettiin mieleenpainuvia konsertteja, hartauksia ja messuja läpi vuoden. Pääjuhla oli 28.10.2017 järjestetty juhlamessu, jossa toimi liturgina piispa Matti Repo.

Kyläjuhlat

Seurakunnan syntymäpäiviä juhlittiin kyläjuhlissa kahdeksassa kylässä Kangasalla syksyllä 2017. Kyläjuhlissa oli kyläläisten ja seurakunnan järjestämää ohjelmaa, pomppulinna ja hyvää tarjoilua. Tapahtumat tavoittivat yli tuhat kangasalalaista.

HyväTeko-kampanja

Kangasalan seurakunta, kangasalalaiset sekä paikalliset toimijat tekivät vuoden 2017 aikana viikottain yhden hyvän teon. Kangasalan seurakunta käytti hyvän tekemiseen 640 työtuntia, kun jokainen työntekijä käytti 8 tuntia työaikaansa osallistumalla erilaisiin tempauksiin.

Kesän ja syksyn aikana muun muassa kitkettiin jättipalsamia, pestiin ikäihmisten mattoja ja ikkunoita, kerättiin marttojen kanssa sieniä, vierailtiin muun muassa Kuussalongissa viettämässä asukkaiden kanssa iloinen päivä sekä oltiin mukana järjestämässä hevostallilla talkoovoimin tapahtuma lapsiperheille.

Suuri kiitos kaikille niille paikallisille toimijoille sekä kangasalalaisille, jotka olivat mukana tekemässä hyvää!

Sävellyskilpailun finaali

Kangasalan seurakunta järjesti juhlavuoden kunniaksi yhteislaulun sävellyskilpailun. Kilpailuun osallistui 63 teosta. Raati valitsi näistä 6 teosta finaaliin. Yhdelle kappaleelle päätettiin antaa kunniamaininta. Finalistien sävellykset esitettiin su 8.10. Majatalo-illassa Kangasalan kirkossa.

Majatalo-illassa kuultiin kuusi finaalikappaletta sekä kunnianmaininnan saanut kappale. Yleisö äänesti voittajaksi kappaleen Arvaamaton tie.

1. sija: Arvaamaton tie, säv. Päivi Pulkkinen, sanat Seppo Gullsten

2. sija: Kirkko, säv. ja sanat Minna Perkiö

3. sija: Tämä on se paikka, säv. ja sanat Hannu Hakkola

Muut finalistikappaleet

Tähän hetkeen, säv. Matti Rantala, san. Anna Heroja

Olet lohtuni, säv. ja sanat Samuli Saarinen

Läheltä ja Kaukaa, säv. Jukka Salminen, sanat Pirkko Arola

Yhteislaulun sävellyskilpailu

Majatalo-illan taltiointi kokonaisuudessaan

Nooan arkki -lastentapahtuma

Suoraman seurakuntakeskuksessa 28.10. järjestetty lastentapahtuma toi jopa 500 lasta ja aikuista yhteen viettämään mukavaa päivää. Ohjelmassa oli muun muassa Nukketeatteri Sananjalan esitys, pomppulinna, tarjoiluja, ongintaa ja askartelua.

Juhlaviikko

Yli 2000 kangasalaista osallistui seurakunnan 650-vuotisjuhlaviikon tapahtumiin loka-marraskuun taitteessa. Piispanmessusta nautti 500 kangasalalaista piispa Matti Revon johdolla.

Juhlamessu - piispanmessu

Juhlaviikon luennot

Juhlaviikon konsertit

Luther-iltamat

YouTube-video

Katso myös valokuvia seurakunnan Facebook-sivun kuva-albumeista, löydät ne täältä.