Kangasalan seurakunnan Pesukarhut palkitaan Kasvun Verso -palkinnolla

Kangasalan seurakunnan Pesukarhut-toiminta on saanut merkittävän tunnustuksen Tampereen hiippakuntavaltuustolta. Pesukarhut palkitaan Kasvun Verso -palkinnolla.

Tampereen hiippakunta jakaa vuosittain Kasvun Verso-palkinnon toiminnalle, jossa on onnistuttu kehittämään seurakuntalaisten aktiivista toimijuutta. Hiippakunnan antamalla huomionosoituksella seurakuntia halutaan rohkaista tunnistamaan uusia kasvun versojaan.

Kasvun Verso -palkinnon myöntää Tampereen hiippakuntavaltuusto. Palkinto myönnetään ryhmälle, yhteisölle, hankkeelle tai verkostolle. Oleellista on, että kyseessä on seurakuntalaisten vastuulla tapahtuva kehittämistoiminta.

Konkreettiset arjen teot

Hiippakuntavaltuuston päätöksessä todetaan, että ”kyseessä on innovatiivinen ja uusi toimintatapa, jossa konkreettisilla arjen teoilla tehdään hyvää toisille ja kuljetaan heikoimpien rinnalla. Se vahvistaa seurakunnan todistusta ja palvelua paikkakunnalla ja on levitettävissä toisiin seurakuntiin. Toiminta poikkeaa perinteisemmistä vapaaehtoistyön muodoista siinä, että se rakentuu vahvan yhteistyön varaan: kaupungin sosiaalitoimi on tärkeä kumppani tässä toiminnassa. Ajatus kaikista alueen ihmisistä huolta pitävästä seurakunnasta konkretisoituu tässä toiminnassa.”

Kangasalan seurakunnan Pesukarhut on seurakuntalaisten ja työntekijöiden yhteistyössä toteuttamaa siivousapua vaikeassa elämäntilanteessa oleville. Pesukarhut lähtevät keikalle yleensä Kangasalan kaupungin aikuissosiaalityön tai mielenterveys- ja päihdepalveluiden aikuispoliklinikan ehdotuksesta.

Hiippakuntavaltuuston palkitsema ryhmä saa lahjoitettavakseen tuhat euroa sellaiselle paikalliselle taholle, jonka toiminnan uutta versoa se edelleen haluaa tukea ja kannustaa. Näin palkinto ruokkii seurakunnan ”versostoja” ja liittymistä paikallisen yhteisön ja paikkakunnan elämään.

2021-05-27 13:43:32.0