Lähde mukaan toimintaan!

Kangasalan seurakunnan niin sanottu kokoava ryhmätoiminta käynnistyy jälleen 1.9. Syyskuusta alkaen seurakunnan ryhmät ja kerhot aloittavat toimintansa ja kirkoissa ja seurakuntataloilla järjestetään tapahtumia sekä toimintaa kaiken ikäisille.

Myös vapaaehtoistoiminnassa ollaan uuden kauden alussa.

- Yleensä aloitamme elokuun puolella. Monien vapaaehtoisten ryhmät alkavat nyt pari viikkoa tavallista myöhemmin. Toisaalta on kiitollinen mieli siitä, että ylipäätään päästään aloittamaan. Kevätkaudella syksyä oli vaikeaa suunnitella, sanoo Eveliina Sydänlähde, seurakunnan vapaaehtoiskoordinaattori.

Isoäitien porukka on riskiryhmään kuuluvana päättänyt jättää kokoontumiset väliin tänä syksynä.

Tilat täytetään väljästi

Eveliina kertoo, että tiloja täytetään väljästi tai hyvin väljästi.

- Ryhmänvetäjät pitävät nimilistaa osallistujista. Näin heidät voidaan tarvittaessa tavoittaa, jos jollakulla ryhmäläisistä todettaisiin koronatartunta. Nimien kerääminen perustuu vapaaehtoisuuteen.

- Sanomattakin on selvää, että jokainen huolehtii käsienpesusta eikä tule paikalle kipeänä.

Eveliina toteaa, että seurakunnan vapaaehtoistoiminta on todella monipuolista.
-    Jokainen ryhmä miettii yhdessä vetäjänsä kanssa, kuinka toimia vastuullisesti tänä syksynä.

Kokonaan uusista toiminnoista tänä syksynä ei Eveliina ole kuullut.

-    Se onkin uutta verrattuna aiempiin vuosiin! Uuden kehittäminen on ehkä hankalampaa, kun ei tavata kasvokkain, eikä oikein tiedä mitä uskaltaa suunnitella.
-    Joka syksy toiminta uudistuu jonkun verran. Uudet vapaaehtoiset aloittavat, pitkään mukana olleet vaihtavat uusiin, ehkä haastavampiin tehtäviin tai keksivät tapoja kehittää jo olemassa olevaa toimintaa.

Eveliina muistuttaa, että jos joku ryhmänvetäjä tahtoo siirtää ryhmänsä nettiin, seurakunnalta saa tähän sekä tukea että koulutusta verkkokurssin muodossa.

Yli 50 vapaaehtoistehtävää

Seurakunnassamme on yli 50 erilasta vapaaehtoistehtävää - tänäkin syksynä. Vapaaehtoiset muun muassa laittavat hävikkiruokaa tarvitseville, ideoivat Kangasalan yhteisvastuukampanjaa, järjestävät messuja, laulavat kuoroissa ja vetävät kerhoja kouluikäisille.
-    Pyhäkoulun vetäjistä on ollut kova tarve jo pitkään. Lisäksi tarvitaan vapaaehtoisia, jotka voisivat konkreettisesti auttaa isoissa lastentapahtumissa Suoramalla.

Kirkonkylällä olisi tarvetta päiväsaikaan pääseville vapaaehtoisille, jotka voisivat parin viikon välein auttaa seurakunnan postituksissa.

- Lisäksi uskon, että uuden saavutettavuuslain myötä meillä on syksyllä kova tarve vapaaehtoisille Youtube-videoiden tekstittäjille.

-    Aina on tarvetta sellaisille vapaaehtoisille, jotka pystyvät ottamaan vastuun jostakin kokonaisuudesta ja auttamaan toiminnan organisoimisessa. He ovat seurakunnalle kultaakin kalliimpi apu, Eveliina sanoo.

Jos haluat mukaan vapaaehtoistoimintaan, ota yhteys Eveliinaan ja kerro, mitä hyvää sinä haluaisit saada aikaan. Mietitään yhdessä, onko jokin tehtävistämme sellainen, mikä innostaa sinua. Myös kokonaan uusia avauksia voi ehdottaa. 040 3098117 eveliina.sydanlahde@evl.fi, vapaaehtoiskoordinaattori

Jumalanpalveluksia striimattuna

Syksyn toimintaan liittyy sekin, että osaan Kangasalan kirkossa järjestettävistä jumalanpalveluksista voi osallistua syksyn mittaan myös striimauksen välityksellä. Striimatut jumalanpalvelukset näkyvät Kotikirkkokanavallamme  ja Youtube-kanavallamme. Päivät ja ajat ovat:
•    Su 13.9. klo 10
•    La 31.10. klo 10
•    Su 29.11. klo 10
•    To 24.12. klo 15

Lisäksi suorana verkossa näytetän myös Majataloillat.

Syyskauden toiminnasta ja tapahtumista saat lisätietoa verkkosivuiltamme. Verkkosivujen tapahtumatietoja lisätään ja päivitetään jatkuvasti tietojen varmistuttua. Viikoittaisesta toiminnastamme ilmoitamme myös Kangasalan Sanomissa ja Sydän-Hämeen Lehdessä.

2020-08-24 15:41:00.0