Tiedote: Kangasalan seurakunta on joutunut maksurikospetoksen uhriksi

Kangasalan seurakuntaan on elokuussa 2019 kohdistunut maksupetos, ns. pomohuijaus. Petoksen vuoksi seurakunta on kärsinyt huomattavaa taloudellista vahinkoa.

Petos on tullut ilmi tilintarkastajan koulutuksen yhteydessä. Tapahtumasta on seurakunnassa tehty sisäinen selvitys. Tilintarkastajan johdolla on tutkittu sisäisen valvonnan ja sisäisen ohjeistuksen riittävyyttä sekä maksuprosesseja, jotta vastaava huijaus ei toistu. Tämän johdosta joitakin maksuliikenteen käytäntöjä on muutettu.

Petoksesta on tehty rikosilmoitus. Koska huijaus koskettaa seurakunnan sisäisiä, luottamuksellisia prosesseja, asiaa ei tässä vaiheessa kommentoida enempää.

Seurakuntaan kohdistunut petos on ollut ammattimainen ja esimerkiksi suomen kieleltään moitteeton. Seurakunta pitää tärkeänä, että yleinen tietoisuus maksupetoksista nousee riittävän korkealle tasolle, jotta vastaisuudessa niihin osataan varautua ja tunnistamalla ehkäistä vahinkojen syntyminen.

Henri Lehtola
talousjohtaja vs.