Seurakuntavaalien tulos selvillä

Kangasalan seurakunnan seurakuntavaalien tulos on hyväksytty. Uuteen kirkkovaltuustoon toimikaudelle 2019–2022 valittiin 33 henkilöä kolmesta valitsijayhdistyksestä.
Minun kirkkoni vaalilogo

Kinkeripiiriltä tuli valituksi 13 ehdokasta, joista uusia valtuutettuja 9. Koko Kansan Kirkko -valitsijayhdistyksestä valtuustoon valittiin 5 ehdokasta. Riippumaton seurakuntaväki -listan ehdokkaista tuli valituksi 15 ehdokasta, joista uusina valtuustoon pääsi 6. Valtuutetuista uusia on yhteensä 15.

Äänestysaktiivisuus jäi tänä vuonna edellisiä vaaleja vähäisemmäksi. Äänestysprosentti oli Kangasalla 16,61 %, kun se edellisissä vaaleissa oli 18,8 %. Varsinaisena vaalipäivänä äänesti 997 äänioikeutettua. Ennakkoon äänesti 11,18 % äänioikeutetuista. Nuorista 16–17-vuotiaista äänioikeutetuista äänesti yhteensä 66 henkilöä. Äänioikeutettuja oli Kangasalla yhteensä 18216 henkilöä.

Kirkkoherra Seppo Jarvan mukaan vaalien äänestysaktiivisuus jäi harmillisesti viimekertaista alhaisemmaksi.
- Kiitos kuitenkin heille, jotka lähtivät äänestämään. Ehkäpä vaaleissa kuitenkin haettiin jonkinlaista muutosta, koska noin puolet valtuutetuista vaihtui, kommentoi Jarva vaalien tulosta.

Kirkkovaltuusto johtaa seurakunnan toimintaa ja päättää muun muassa siitä, millaisia linjauksia seurakunnassa seuraavina vuosina tehdään ja mihin varoja käytetään. Luottamushenkilöt valitsevat myös jäseniä kirkolliskokoukseen, jossa päätetään kirkon yhteisistä asioista. Uuden kirkkovaltuuston toimikausi käynnistyy 1.1.2019.

Seurakunnan vaalitulokset on nähtävillä tämän tiedotteen liitteissä sekä osoitteessa:

Lisätiedot:
Henri Lehtola