Vaalipaneeli: seksuaalivähemmistöt tervetulleita, kiinteistöjen tarpeellisuus mietittävä tarkoin

Ilmastokysymykset, kiinteistöjen tulevaisuus, jäsenmäärä, toiminnan tarjoaminen haja-asutusalueilla sekä kirkkovaltuuston kokouspalkkiot puhuttivat vaalipaneelissa.
vaalipaneeli

Kangasalan seurakunnan ja Kangasalan Sanomien maanantai-iltana Pirtillä järjestämässä seurakuntavaalien paneelissa oli keskustelijoita jokaisesta valitsijayhdistyksestä.

Kinkeripiirin panelisteina olivat Maija Kirvesoja ja Torsti Tulenheimo, Koko Kansan Kirkon panelisteina Riina Sarkanen ja Pasi Sieranoja ja Riippumattoman seurakuntaväen panelisteina Timo Keskinen ja Sanni Pesonen.

Vaalipaneelin puheenjohtajana toiminut Kangasalan Sanomien päätoimittaja Tuula Ruusumaa johdatti keskustelua seurakunnan toimintaan, talouteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyviin aihepiireihin.

Maija Kirvesoja ja Torsti Tulenheimo

Riina Sarkanen ja Pasi Sieranoja

Sanni Pesonen  ja Timo Keskinen

Jäsenmäärä ja talous tapetilla

Yhtenä illan teemoista oli tulevaisuuden uhkakuvat jäsenmäärän laskemisesta ja sitä myötä myös talouden heikkenemisestä. Jokaisen valitsijayhdistyksen puheenvuoroissa nousi esille kiinteistöjen kunnon ja toiminnan arvioiminen sekä vapaaehtoisten kouluttaminen esimerkiksi pienryhmäohjaajiksi.

Sanni Pesonen ehdotti omassa puheenvuorossaan säästötoimia poistamalla luottamushenkilöiden palkkion. Yleisön puheenvuorossa Koko Kansan Kirkon tämän hetkinen valtuutettu Kari Koljonen kysyi tarkoittaako Pesosen ehdotus sitä, että pienituloisten ei kannattaisi edes hakea valtuustoon.

− Toivon, että talous olisi hyvä eikä tätä tarvitsisi miettiä. Itse olen ollut opiskelijana mukana esimerkiksi vapaaehtoisena pyhäkoulun ja nuorten aikuisten toiminnan ohjaajana enkä ole hakenut palkkioita. Monissa seurakunnissa ei makseta palkkioita valtuutetuille. Olen itse valmis luopumaan tarvittaessa palkkiosta, Pesonen vastasi.

Äänestyksessä siitä, olisiko itse valmis luopumaan tarvittaessa palkkioista Kinkeripiiri ja Riippumaton seurakuntaväki äänestivät puolesta ja Koko Kansan kirkko vastaan.

Olisitko valmis luopumaan palkkioista?

Olisitko valmis luopumaan kokouspalkkioista seurakunnan tiukassa taloustilanteessa?

Seksuaalivähemmistöt tervetulleita

Paneelin yksimielisin vastaus liittyi erilaisiin perheisiin sekä seksuaalivähemmistöihin ja heidän asemaansa kirkon ja seurakunnan toiminnassa. Kysymykseen pitäisikö seurakunnan hyväksyä mukaan toimintaansa esimerkiksi kahden äidin perhe tuli jokaiselta panelistilta vihreän kortin vastaus. Punaista ei-vaihtoehtoa ei äänestänyt kukaan.

− Pidän hienona asiana seurakunnan toiminnassa uutta perhetaloa sekä perheterapeutin palkkaamista. Jokaisella tulee olla oma paikkansa seurakunnassa. Henkilöitä ei saa erotella siviilisäädyn mukaan, Sarkanen sanoi.

− Jos kysymys kuuluu, että pitääkö meillä olla jotain sanottavaa seksuaalivähemmistöille, niin vastaan, että kyllä pitää: moi, mitä sulle kuuluu, Pesonen sanoi.

−  Kaikki ihmiset ovat samalla linjalla, mutta seurakunnan antaman tuen tarve voi vaihdella eri henkilöillä, Tulenheimo jatkoi.

Pitäisikö toiminnan keskittyä isoille asuinalueille?

Yhteiskunnallinen osallisuus tärkeää

Panelistit olivat yksimielisiä siitä, että seurakunnan tulee osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.

− Seurakunnan tulee itse ottaa paikkansa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Kannattaa ottaa käyttöön kaikki käytössä olevat kanavat, kuten lehdet ja sosiaalinen media. Seurakunnalla on hyvä paikka kertoa, miten yhteiskunnallinen kehitys vaikuttaa meihin ihmisiin, Keskinen kuvasi.

Kangasalle vasta muuttanut Puolustusvoimien kenttärovasti Timo Varis nosti yleisön kysymyksessä esille ilmastopolitiikan ja sen, miten ehdokkaat toivovat seurakunnan pitävän ympäristöasioita esillä.

Kirvesoja kannatti lähiruuan suosimista seurakunnan toiminnassa. Sarkanen muistutti myös kirkon tekemän lähetystyön merkityksestä koulutuksen ja osaamisen viejänä, ja Keskinen nosti esille ajatusta viljelemisestä ja varjelemisesta sekä kiinteistöjen ekologisuudesta. Sarkanen muistutti myös uusien ledikynttilöiden tuomasta hautausmaiden jäteongelmasta.

Tuleeko seurakunnan osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen?

Katso taltiointi

Kaksi tuntia ja viisitoista minuuttia kestäneessä paneelissa oli napakoita, harkittuja ja hyvin valmisteltuja puheenvuoroja.

Paneelin muista puheenaiheista, kuten esimerkiksi soteuudistuksesta, ehdokkaiden omasta henkilökohtaisesta uskosta, messujen uudistamisesta sekä keinosta saada uusia jäseniä lisää paneelin taltioinnissa seurakunnan YouTube-kanavalla ja verkkosivuilla.

Ennakkoäänestyspaikat ja -ajat voi tarkistaa Kangasalan seurakunnan vaalisivuilta täältä.

Hanna Parviainen

Mon Nov 05 23:05:00 EET 2018