Lähes 300 motoristia avasi pyöräilykesän Kangasalla

Kangasalan keskusta täyttyi kromista ja nahkasta, kun Pirkanmaan motoristien perinteinen kesänavaus toi lähes 300 motoristia kaupunkiin.
Motoristit yhteislähtössä lähdössä Vehoniemelle

Toukokuun 20. päivänä vietetty tapahtuma alkoi veteraanien muistopäivän seppeleenlaskulla sekä messulla Kangasalan kirkossa.

Ympäri Pirkanmaata saapuneet motoristit kokoontuivat aamukymmenen jälkeen Tapulinmäelle. Tänä vuonna 14 vuotta täyttänyt Intruder Club Finland -ryhmä oli tullut Kangasalle Pälkäneeltä ja Toijalasta.

− Tämä on hauska ja erilainen tapahtuma, joka tuo kirkkoon heidätkin, jotka eivät muuten käy siellä. Tapahtumassa näkee tuttuja ja eri merkkien pyöriä, kertoivat Raili Nummela ja Reija Lahtinen.

Nummela kertoi olevansa toinen kerhon perustajajäsenistä. Ensimmäisen Suzuki Intruder -pyörän hankkimisen jälkeen syntyi innostus perustaa merkille oma kerho. Kerhossa on nyt jo 800 jäsentä ympäri Suomen.

Isolla porukalla Kangasalle saapunut hyväntuulinen ryhmä tiivisti moottoripyöräilyn olevan harrastus, joka yhdistää eri-ikäisiä ammatteihin katsomatta. Moni oli saanut sytykkeen harrastukseen jo lapsena omien vanhempien kanssa.

− Tärkeä osa harrastusta on myös hyväntekeväisyys. Olemme lahjoittaneet varoja muun muassa Taysin syöpäosastolle ja koulukiusaamista ehkäisevään työhön, Reijo Virtanen kertoi hetkeä ennen messuun siirtymistä kirkon pihalla.

Jaana Järvenpää, Reija Lahtinen, Raili Nummela, Ari Tiiva, Kari Hietikko, Reijo Virtanen, Hannu Palo, Tero Vähämäki ja Seppo Laaksonen tulivat Kangasalle tapaamaan tuttuja. Ryhmän pyörät ovat Suzuki Intruder -merkkisiä.

Motoristimessu jo perinne

Motoristimessua vietettiin tänä vuonna 15:ttä kertaa. Kangasalan Rento MC:n järjestämässä tapahtumassa oli messun jälkeen Vehoniemessä soppatarjoilu sekä esiintyjänä Matti Rauhalahti Band. Kangasalan kirkon messussa saarnasi Son´s of Abrahamin presidentti Ari Santaharju, ja musiikista vastasi APRO-Houseband solistinaan Sami Asp.

− Kiitos veteraaneille, jotka ovat tehneet meille vapaat tiet. Ollaan kaatumatta jatkossakin, toivotti messukansan tervetulleeksi Rento MC:n presidentti, erityisnuorisotyönohjaaja Jorma ”Jommu” Jussila.

Upea harrastus

Tapulinmäellä moottoripyörien yhteislähtöä ohjannut Heidi Mäki on ollut Rento MC -moottoripyöräkerhon jäsen vuodesta 2004 asti. Mäki kehui harrastusta upeaksi.

− Moottoripyörällä ajaminen on hyvää vastapainoa taksinkuljettajan työhöni. Tämä motoristien kesänavaus on mielettömän hieno tapahtuma, joka siunaa ajokauden alun. Tämä yhdistää porukan kesän aluksi, Mäki sanoi ennen kuin päästi lähes 200 pyörää lähtemään kohti Vehoniemeä.

Katso kuvagalleria Kangasalan seurakunnan Facebook-sivuilta täältä.

Teksti ja kuvat: Hanna Parviainen

Thu Jun 07 10:05:00 EEST 2018