Sahalahden kirkossa muistetaan sisällissotaa

Sisällissodan muistovuoden jumalanpalvelusta vietetään Sahalahden kirkossa sunnuntaina 11.3. klo 12. Messun jälkeen tarjotaan kirkkokahvit Sahalahden seurakuntatalolla.

Vuoden 1918 sisällissotaa muistetaan samana sunnuntaina kirkoissa ympäri Suomen.

− Vaikka Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei ollut sodan varsinainen osapuoli, sota kosketti sitä syvästi. Sota oli kirkon sisäinen sota, ja sellaisena merkki epäonnistumisesta. Sodan haavat ovat myös kirkon haavoja, sanoo Sahalahden messussa liturgina toimiva seurakuntapastori Elina Oksanen.

− Kirkon johto ja suuri osa papistosta samastui sodan valkoiseen osapuoleen. Papistosta löytyi ymmärrystä myös punaista osapuolta kohtaan. Seurakunnat toimivat sodan aikana sekä punaisten että valkoisten hallitsemilla alueilla.

Kirkko oli toivon paikka

Sisällissodan aikanakin pidettiin jumalanpalveluksia. Oksasen mukaan kirkkorakennukset olivat pelon, surun, vihan, katkeruuden, tuskan ja toivon rukousten paikkoja. Myös Kangasalla on oma historiansa sisällissotaan liittyen.

− Vuonna 2018 kirkossa kokoontuu seurakunta, joka kantaa monenlaisia tarinoita sisällissodasta. Meitä kutsutaan kuulemaan ja arvostamaan toistemme kertomuksia ja tarinoita. Vuoden 1918 muisto velvoittaa rakentamaan rauhaa, joka on enemmän kuin väkivallan poissaoloa, Oksanen muistuttaa.

Sunnuntain raamatuntekstit kertovat leivästä, ravinnosta ja Jumalan huolenpidosta. Tämän leipäsunnuntaiksikin kutsutun pyhäpäivän viesti kertoo pohjasta, jolle todellinen rauha rakentuu. Yhteinen ateria, ehtoollispöytä, on sovinnon ateria.

Sisällissodan muistovuoden jumalanpalvelus Sahalahden kirkossa su 11.3. klo 12. Messun jälkeen  kirkkokahvit Sahalahden seurakuntatalolla.

Talvisodan päättymisen hartaushetki Kangasalan kirkossa ti 13.3. klo 10.30. Muistohetki sankarihaudoilla kello 11.

2018-03-07 09:00:00.0