Gospelmuusikko Pekka Simojoki yllätti: kirja sadan ihmisen tarinasta

Pekka Simojoki julkaisi 60-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi järjestetyssä Majatalo-illassa teoksen Mullan makua, taivaan tuoksua – Keikkamiehen hartauskirja.
Pekka Simojoki

Hanna Parviainen

”Paikallinen poliisi soitti meille ja käski olla hyvin varovaisia. Rikolliset kuulemma tiesivät, että olemme täällä, ja he olivat hyvin aseistettuja. Kun Afrikan yö laskeutui päällemme pilkkopimeänä kuin musta säkki, meitä alkoi oikeasti pelottaa, vaikka kaksi pyssymiestä kiersi aluetta koko yön.”

Muun muassa tällainen katkelma löytyy teoksesta Mullan makua, taivaan tuoksua – Keikkamiehen hartauskirja (Päivä Osakeyhtiö 2018). Katkelma on yhdestä tarinasta sadan tarinan joukosta.

Ne tarinat 5. päivä tammikuuta 60 vuotta täyttänyt gospelmuusikko Pekka Simojoki on kuullut uransa aikana.

Olen usein keikoillani kertonut erilaisia koskettavia, jännittäviä ja opettavaisia tarinoita, joita olen kuullut ihmisiltä ympäri maailman. Konserttien jälkeen moni yleisössä ollut on tullut juttelemaan. Moni on kertonut muistavansa konsertista kappaleita paremmin kertomani tarinat, kertoo Simojoki.

Kirjan julkkarit Majatalossa

Vuoden 2017 alussa lauluntekijä alkoi pohtia, että jos hän tekisikin lähestyvän 60-vuotispäivänsä kunniaksi kappaleen tai levyn sijaan kuulemistaan tarinoista kirjan.

Käydessään muissa asioissa Päivä Osakeyhtiössä Simojoki tunnusti haaveilevansa kirjan kirjoittamisesta. Kirjan juuria -nimisessä tiedostossa oli jo paljon tarinoita ylhäällä.

Toimitusjohtaja Merja Pitkänen innostui heti. Kirjan julkaisupäiväksi valikoitui syntymäpäivää juhliva Kangasalan Majatalo-ilta 14.1.2018. Loppujen lopuksi aikaa kirjan viimeistelyyn oli vain pari kuukautta, joten projekti valmistui vauhdilla.

Soitin kaikki mahdolliset henkilöt läpi ja kysyin, saanko julkaista heidän tarinansa. Kirjaan tuli kummallisia kohelluksia ja erityisiä tarinoita, joista jokaisella on kosketus omaan elämääni. Parin sivun mittaisten kertomusten lopussa on pätkä tekemästäni laulusta kuin rukouksena. Toivon, että kirja tuo rohkaisua kristittynä elämiseen. Anna Jumalalle ohjat, niin voi tapahtua ihmeellisiä asioita, Simojoki rohkaisee.

Kirjan nimi Mullan makua ja taivaan tuoksua on kulkenut muusikon mukana lähes koko uran ajan.

Moni on kysynyt minulta, miten kirjoitetaan hyviä kappaleita. Olen sanonut, että laita siihen mullan makua, taivaan tuoksua, niin tulee hyvä. Siitä tuli kirjan nimi.

Korkeatasoinen musiikki-ilta

Ystävyyden Majatalo -nimisessä illassa kuultiin musiikkia nimekkäiltä esiintyjiltä. Illan aikana Kangasalan kirkossa esiintyivät Simojoen sisko, muusikko Eeva Kuvaja miehensä Pekka Kuvajan kanssa, tamperelainen pappi ja muusikko Tarvo Laakso, lauluntekijä ja muusikko Jukka Salminen,  muusikot Merja ja Pekka Laaksonen sekä Majatalon Staff-kuoro ja bändi johtajanaan Jukka Heroja.

Moni illan esiintyjistä kertoi tarinoita hänen ja Simojoen ystävyydestä.

Tein joskus anagrammeja ystävien nimistä. Pekan nimestä tuli anagrammi ”Jos ompi keikka”, mikä on kyllä pitänyt paikkansa Pekan kohdalla, sen verran keikkoja hän on tehnyt, Pekka Laaksonen kertoi.

Illan puhujina olivat Ari Tähkäpää Mikkelin hiippakunnasta ja Jukka Jämsén Lapuan hiippakunnasta.

Eeva ja Pekka Kuvaja

Pekka Simojoki ja Jukka Salminen

Pekka ja Merja Laaksonen

Pekka Simojoki ja Tarvo Laakso

Majataloilla pitkä historia

Kangasalla asuva Simojoki perusti Kangasalan seurakunnan kanssa yhteistyössä Majatalo-illat Kangasalle 15 vuotta sitten. Simojoki on alusta asti toiminut iltojen juontajana.

Majatalo-iltojen ohjelmana on iltateetarjoilu, musiikkia, yhdessäoloa, rukousta, sanaa ja lämmintä läsnäoloa. Majatalo-illat järjestetään kesätaukoa lukuunottamatta kerran kuukaudessa. Illoissa käy kaiken ikäisiä seurakuntalaisia nuorista lapsiperheisiin sekä ikäihmisiin. Majatalot streamataan sekä näytetään myöhemmin tallenteena seurakunnan YouTube-kanavalla ja TV7-kanavalla.

Katso tästä Majatalo-illan taltiointi Kangasalan seurakunnan YouTube-kanavalla.

Taltioinnin tunnin kooste TV7-kanavalla 31.1.2018

Sun Jan 14 22:12:00 EET 2018