Yhteinen keittiö kutsuu aterialle

Kangasalan seurakunta ja Kangasalan Helluntaiseurakunta tarjoavat ensi viikosta alkaen vuorotellen viikoittain tiistaisin ilmaisen lounaan.
Yhteinen keittiö

Seurakunnat ovat mukana valtakunnallisessa Yhteinen keittiö -hankkeessa. Kangasalan Yhteinen keittiö -hankkeessa tarjotaan pääosin hävikkiruuasta tehtyä ruokaa. Kangasalla ruuat tulevat Kangasalan Prismasta.

− Kutsumme yhteiseen ruokailuun erilaisissa elämäntilanteissa eläviä kangasalalaisia. Toivomme, että tapahtuma tavoittaa erityisesti heidät, joiden arjen sujuvuutta ilmainen ateria auttaa. Lounaalla tapaa myös muita ihmisiä, mikä on sekin tärkeä asia, Kangasalan seurakunnan diakoni Tanja Lähteenmäki sanoo.

− Olen kuullut hyvin monen sanovan, että tarjoamamme lounas on ainoa kunnollinen lämmin ruoka. Tuntuu hyvältä, että Kangasalla tarjotaan nyt lounas joka viikko aiemman joka toisen viikon sijaan. Pohdimme parhaillaan, miten voimme laajentaa tapahtuman tiedotusta niin, että voisimme esimerkiksi kutsua helposti tekstiviestillä kävijöitä lounaalle, Helluntaiseurakunnan pastori Pertti Lehmuskoski kertoo.

Sosiaali- ja terveysministeriön hanke

Hanke on sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama ja Kirkkohallituksen koordinoima. Tampere on mukana yhtenä viidestä pilottikunnasta. Tampereella yhteisiä ruokailuja järjestävät Tampereen kaupunki, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Tampereen ammattikorkeakoulu.

Ruokailulla on tarkoitus tuoda apua monien arkeen. Kangasalla ateriat suunnitellaan viikoittain saatujen lahjoitusruokien mukaan. Kangasalla myös seurakuntien vapaaehtoiset ovat mukana tekemässä ruokia.

Hankkeen tavoitteena on lisätä terveitä elintapoja, auttaa arjessa selviytymistä ja vähentää ruokahävikkiä. Hanke tarjoaa matalalla kynnyksellä kaikille mahdollisuutta yhdessä toimimiseen ja mielekkääseen tekemiseen. Yhteinen ateriointi ja yhteisöllinen kohtaaminen ovat merkittävässä asemassa.

Toimintakulttuuri edistämään hyvää elämää

• Yhteinen keittiö -hankkeen lounas Kangasalla parittomien viikkojen tiistaisin klo 12 Kirkonkylän seurakuntakodissa, os. Tapulintie 2 alkaen ti 16.1.2018. Parillisten viikkojen tiistaisin klo 12 Kangasalan Helluntaiseurakunnassa, os. Myllystenpohjantie 8 alkaen ti 23.1.2018.

• Hanke toteuttaa hallituksen Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta -kärkihanketta.

• Kirkkohallituksen koordinoimassa hankkeessa on mukana paikallisina tahoina seurakuntia, kaupunkeja, sairaanhoitopiirejä, oppilaitoksia ja yhdistyksiä sekä valtakunnallisia toimijoita kuten Ehyt ry, Marttaliitto, Helsingin Diakonissalaitos ja Maa- ja kotitalousnaiset.

• Yhteinen keittiö on kaikille tarkoitettu tila, joka vahvistaa osallisuutta ja ehkäisee yksinäisyyttä.

• Tarkoituksena on luoda toimintakulttuuri, joka perustuu useiden toimijoiden yhdessä tekemiseen.

• Hankkeen on tarkoitus laajentua hyvien käytäntöjen levittämisellä ja juurruttamisella vähintään 36 paikkakunnalle 18 maakunnassa vuosina 2017−2018.

• Lisätietoja: yhteinenkeittio.fi

2018-01-08 13:19:01.0