Kolumni: Se iloisin joululaulu

Kanttori Jukka Herojan kolumni.
Jukka Heroja

Lokakuussa sain viestin virastolta, että minulle oli tullut monta laatikkoa tavaraa. En muistanut tilanneeni mitään. Hetken päästä ymmärsin, että lauluvihkot ”Kauneimpiin joululauluihin” olivat tulleet.

Isäni Matti Heroja ideoi kauneimmat joululaulut Lähetysseuran kautta vuonna 1972. Tavoitteena oli saada kansa liikkeelle ensimmäisen adventin ja joulun välissä. Tänä vuonna Kauneimpia joululauluja lauletaan jo 45. kerran. Suomen kirkkojen lisäksi niitä lauletaan myös monissa ulkomaan kohteissa.

Asuin Ruotsissa yhdeksän vuotta ja työskentelin kanttorina myös suomenkielisen väestön keskuudessa. Ruotsinsuomalaiset täyttivät kirkot, kun Kauneimpia joululauluja laulettiin. Huomasin, että aika suuri osa tilaisuuteen saapuneista ei laulanut mukana. Kyseessä olivat usein nuoremmat henkilöt, ja ymmärsin myöhemmin, että he eivät osanneet suomea tarpeeksi hyvin voidakseen laulaa mukana. Siitä huolimatta tulivat kuuntelemaan ja aistimaan tunnelmaa. Se oli pala heidän vanhempiensa joulunviettoa, ja he halusivat jatkaa perinnettä.

Evankeliumin riemu

Minulta kysyttiin kerran, mikä on mielestäni kaunein joululaulu. Tilaisuuksissa paljon mukana olleena ja muusikkona se on aika vaikea kysymys. Mieleeni tuli heti useampikin erityyppinen vaihtoehto.

Yhteen aikaan mielessä soivat perinteiset oopperalaulajien esittämät klassiset vaihtoehdot, kuten ”O helga natt” tenori Jussi Björlingin äänityksenä. Johanna Grüssnerin ruotsinkielinen jazz-painotteinen joululevy sekä Jakaranda-kuoron välittämä joulun evankeliumin riemu ovat upeaa kuultavaa. On vaikea kuvitella kauniimpaa kuin joululaulu hyvän lapsikuoron esittämänä.

Haikeuskin on kaunista

Joulun sanoman tulisi olla riemullinen, mutta monet joululaulumme kuulostavat aika surullisilta. Ehkä kaunein joululaulu on ranskalainen ”Heinillä härkien kaukalon”, vaikka se ei ole riemullinen. Laulussa kaunista on yksinkertainen ja pelkistetty melodia, joka sopii suomalaiseen mielenlaatuun ja puhuttelee haikeudellaan.

Laulun teksti johdattaa laulajan joulun tunnelmista pääsiäiseen. Ehkä tästä löytyy riemu? Ensimmäisessä säkeistössä olemme jouluseimen äärellä ja neljännessä jo Golgatan tapahtumissa ”ristillä rinnalla ryövärin”.

Jouluhumussa meidän pitäisi muistaa pääsiäisen viesti ristinuhrista! Oi mikä riemu!

Riemullista joulunaikaa ja tervetuloa laulamaan Kauneimpia joululauluja!

Jukka Heroja

johtava kanttori

Katso Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksien aikataulut tästä linkistä.

2017-11-23 13:58:54.0