Torijuhla toi 700 vierasta aurinkoiselle torille

Sääennusteen sadepisaroista huolimatta aurinko helli helatorstain torijuhlaan osallistunutta juhlakansaa.

Torimessu 25.5.2017

Kangasalan seurakunnan juhlavuoden aloittaneeseen toritapahtumaan osallistui 700 vierasta.

— Kiitos, että olette kaikki täällä juhlimassa kanssamme. Se on hieno asia, kirkkoherra Seppo Jarva kiitti juhlaväkeä, joka oli tullut juhlistamaan 650-vuotiasta seurakuntaa ja 250-vuotiasta Kangasalan kirkkoa.

Päivä alkoi klo 11 messulla, jota olivat tekemässä muun muassa Lauluyhtye Valkea, Tarja Sillanpää House band sekä Markku Viitala ja Seppo Jarva avustajineen.

Messun jälkeen tapahtumassa esiintyivät Tuttiritari, gosbelband Kruuvi sekä Pentti, Heini, Iina ja Roosa Hietanen.

Yhteislaulukisassa ilahduttava osallistujamäärä

Torijuhlassa julkistettiin yhteislaulukilpailun tulokset. Kilpailuun osallistui 63 sävellystä ympäri Suomen.  Kilpailusta valittiin kuusi finalistia sekä yksi kunniamaininta.

— Yllätyimme iloisesti sävellysten määrästä. Odotimme ehkä 15 sävellystä, mutta saimmekin yli 60 ympäri Suomen. Taso ja tyyli vaihtelivat. Tyylejä oli humpasta rokkiin ja moderniin ja tasona taas amatööreistä ammattilaisiin. Mukana oli paljon hyviä ideoita, oikeastaan 63 hyvää ideaa, tuomaristoon kuulunut muusikko Pekka Simojoki iloitsi.

Simojoki ja vapaaehtoiskoordinaattori Eveliina Sydänlähde kertoivat valinnan olleen vaikea. Finaalisävellysten valinta tehtiin "sydänverellä".

Finaalikappaleet esitetään 8. lokakuuta Majataloillassa, jolloin sekä iltaan osallistuvat että illan striimausta katsovat voivat äänestää suosikkiaan.

Sävellyskilpailun finalistikappaleet löytyvät tämän jutun lopusta.

Ihmishuutokaupalla pappi pesemään ikkunoita

Toritapahtumassa järjestettiin ihmishuutokauppa, jossa pystyi ostamaan itselleen papin tai kanttorin tunniksi esimerkiksi pesemään ikkunoita tai leipomaan karjalanpiirakoita. Loistavalla huumorintajulla kunnon huutokauppahenkeen järjestetty tempaus toi Yhteisvastuukeräykselle 1430 euroa. Iso kiitos huutaneille!

— Ihmiskauppa on yksi globaalin yhteiskunnan ongelmista. Kun kuulin tästä tempauksesta, en miettinyt hetkeäkään. Ilman muuta lähdin mukaan! Samalla oli hyvä miettiä, miltä tuntuu ihmisistä, jotka ihan oikeasti ovat ihmiskaupan uhreja, Jarva pohti.

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräyksen yksi kohteista on juuri ihmiskaupan torjuminen.

Tekemistä kaiken ikäisille

Torialueen toisessa reunassa oli tarjolla soppatykeistä hernekeittoa. Kahvin ja pullan lisäksi sai käydä hakemassa kotiinviemisiksi juhlavuoden tarralla koristellun leipäpaketin.

Lasten teltassa sai muun muassa askarrella avaimenperän sekä saada kasvomaalauksen. Isommat lapset ja nuoret testasivat taitojaan muun muassa heiluvien portaiden kiipeämisessä ja sählytutkaan laukomisessa.

Jari, Sari ja Samuel, 5, Salminen, Jade Salo, 7, ja Rosita Ahlgren saapuivat juhlaan erityisesti Tuttiritarin houkuttelemana. Vapaapäivä ja kaunis sää olivat myös hyvä houkutin liikkeelle lähtöön.

— Tuttiritari on aina hassu, kun se laittaa tutin suuhun! Kerran se laittoi tosi ison tutin suuhun, Tuttiritari-fani Samuel kertoi.

Kangasalla lähes koko ikänsä asunut Raili Koskivuori kiitti erilaista, ulkoilmassa järjestettyä messua.

— Messu oli sydämeenkäypä: tunnelmallinen ja koskettava. Ihailin, miten hienosti se oli toteutettu virren sanojen heijastamisesta näytölle aina virsiin, jotka esitettiin rytmikkäästi ja iloisesti. Säästäkin näki, että Taivaan Isä oli lähellä, hän sanoi.

Paikalla ollut Martti Luther sekä sadat juhlavieraat näyttivät viihtyvän tapahtumassa. Päivän aikana näkyi pelkkiä iloisia hymyjä.

Kuvia tapahtumasta tulossa myöhemmin Kangasalan seurakunnan Facebook-sivulle ja Instagram-tilille.

Sävellyskilpailun finalistit

Arvaamaton tie