Reformaation merkkivuosi avattiin meillä ja maailmalla

Reformaation 500-vuotisen historian merkkivuoden vietto käynnistyi ympäri maailmaa.

reformaatio_pieni_THUMB.png

Luterilaiset ja katoliset juhlivat merkkivuotta ensimmäistä kertaa historiassa yhdessä katolisen kirkon ja Luterilaisen Maailmanliiton (LML) järjestämässä tapahtumassa Ruotsin Lundissa uskonpuhdistuksen muistopäivänä maanantaina 31.10.2016.

Kutsujina olivat katolisesta kirkosta paavi Franciscus sekä Luterilaisesta Maailmanliitosta piispa Munib Younan ja pääsihteeri Martin Junge. He pitivät Lundin tuomiokirkossa yhteisen rukouspalveluksen, minkä lisäksi juhlaa vietettiin Malmö Areenalla.

Lundin katedraalin rukouspalvelukseen osallistui katolisen kirkon ja Luterilaisen maailmanliiton kutsumia vieraita eri puolilta maailmaa. Juhlapäivän teemoina olivat kiitollisuus, katumus ja sitoutuminen yhteiseen todistukseen.

Reformaation merkkivuoden yhteinen avaaminen luterilaisten ja katolisten kesken on konkreettinen osoitus siitä, miten paljon kirkot ovat lähentyneet toisiaan viimeisten vuosikymmenten aikana. Konfliktit on haluttu jättää taakse ja vuoropuhelu jatkuu.

Reformaation merkkivuosi 2017

Reformaation juhlavuosi käynnistyi 31.10.2016 eli päivälleen 499 vuotta myöhemmin, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiä anekaupan väärinkäytöksiä vastaan 31.10.1517. Ensi vuonna vietetään reformaation 500-vuotisjuhlaa.

Suomessa merkkivuoden avajaismessua vietettiin Turun Tuomiokirkossa sunnuntaina 30.11.2016.

Katso lisää:

Reformaation merkkivuosi: www.reformaatio2017.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Paavin vierailu Lundissa 31.11.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Turun Tuomiokirkon juhlamessu 30.11.Linkki avautuu uudessa välilehdessä