Arvaamaton tie -kappale yhteislaulun sävellyskilpailun voittoon

Sävellyskilpailun taso oli korkea. Yleisö äänesti voittajan Majatalo-illassa 8.10.2017.
IMG_20171008_191341b_XL.jpg

”On hauras ihminen. Kuin ruukku savinen se särkyy murtuen alla paineiden. Ei pärjää vahvinkaan näin aina omillaan, me toista kaivataan viereen tukemaan. Meillä heikko kohta on ennustamaton. Kun sitä satuttaa voi kaikki romahtaa. Silloin arvaamaton tie väärään suuntaan vie ja moni yllättyy vaan missä onkaan syy?”

Muun muassa näin pohditaan torniolaisten Seppo Gullstenin sanoittamassa ja Päivi Pulkkisen säveltämässä kappaleessa Arvaamaton tie. Kappale kosketti kangasalalaisia: kappale voitti Kangasalan seurakunnan yhteislaulun sävellyskilpailun.

Tulos ratkesi yleisöäänestyksellä Uusin laulujen Majatalossa sunnuntaina 8. lokakuuta.

Jumala antaa laulut

– Olen tosi tyytyväinen ja iloinen. Heti, kun sain kappaleen sanat, minulle tuli hyvä fiilis kappaleen suhteen. En ollut varma, voiko sanoja ajatella hengelliseen kappaleeseen sopiviksi, joten en ensin meinannut lähettää kappaletta ollenkaan kilpailuun, kotona Torniossa Majatalo-illan livelähetystä seurannut Pulkkinen sanoo.

Lopulta hän lähetti kolme kappaletta: Arvaamattoman tien, kunniamaininnan saaneen Eetun iltalaulu -kappaleen sekä kolmannen kappaleen, josta raadin antamassa palautteessa kerrottiin, että se oli hilkulla päästä mukaan.

– Tämä oli mahtava potti, olen hyvin iloinen! Haluan ensisijassa kiittää Jumalaa, joka antaa lahjana laulut. Saan olla hänen kanavanaan. Tunnustavana kristittynä koen, että Pyhä henki tulee lauluihini. Pyhä henki koskettaa laulujeni kautta, Kairos-yhtyeessä esiintyvä ja yhtyeelle hengellistä musiikkia tekevä muusikko kiittää.

Sanoissa kuuluu maailman väkivaltaisuus

Matematiikan ja fysiikan opettajana työskentelevä Seppo Gullsten kirjoitti Arvaamattoman tien sanat vuoden 2016 toukokuussa.

– Maailmassa tapahtuu kaikenlaista onnetonta, kuten väkivaltaa. Mietin, miksi ihmiset joutuvat huonoon tilanteeseen. Monesti tilanne on yllätys sukulaisille, naapureille ja ystäville. Kirjoitin niistä ajatuksista. Tämän kappaleen voi tulkita monella tapaa, mikä on hyvä merkki, Gullsten sanoo.

Hän muistaa, kuinka ojensi samassa koulussa musiikinopettajana työskentelevälle Pulkkiselle kirjoittamansa kappaleen sanat käteen. Jo kolmisenkymmentä kappaletta Gullstenin kanssa tehnyt Pulkkinen katsoi sanoitusta.

– Päivi sanoi, että nyt tuli paineita, hän haluaa tehdä tästä hyvän. Voitto tuntuu nyt hyvältä, sanoittaja iloitsee.

Kovatasoinen kilpailu

Kangasalan kirkko oli täynnä väkeä Uusien laulujen Majatalo-illassa, jossa kuultiin ensimmäisen kerran yhteislaulun sävellyskilpailun finaalikappaleet. Kangasalan seurakunnan 650-vuotisjuhlavuoden kilpailuun osallistui 63 kappaletta.

– Kilpailun taso oli todella korkea. Kappaleet olivat monipuolisia ja erityyppisiä ja ne edustivat eri musiikkityylejä, kilpailun tuomaristossa ollut Kangasalan seurakunnan johtava kanttori Jukka Heroja sanoo.

– Kilpailu oli todella jännittävä. Kappaleet olivat mielenkiintoisia, kauniita ja hauskoja. Hyviä sävellyksiä, hyviä yhteislauluja. Kaikilla finaalikappaleilla on mahdollisuus jäädä elämään, raadissa ollut vapaaehtoiskoordinaattori Eveliina Sydänlähde sanoo.

Majatalo-iltojen Staff-kuoro esitti kappaleet illan aikana. Minna Perkiö, Samuli Saarinen ja Anna Heroja esiintyivät omien kappaleidensa solisteina.

Finaalissa äänestettiin voittajaa tekstiviestein sekä lippuäänestyksellä. Yhteensä ääniä annettiin 761 kappaletta. Kolmen kärki oli hyvin tasaväkinen. Voittajakappale sai 192 ääntä.

Yhteislaulukilpailun tulokset

1. sija: Arvaamaton tie, säv. Päivi Pulkkinen, sanat Seppo Gullsten

2. sija: Kirkko, säv. ja sanat Minna Perkiö

3. sija: Tämä on se paikka, säv. ja sanat Hannu Hakkola

Muut finalistikappaleet

Tähän hetkeen, säv. Matti Rantala, san. Anna Heroja

Olet lohtuni, säv. ja sanat Samuli Saarinen

Läheltä ja Kaukaa, säv. Jukka Salminen, sanat Pirkko Arola

Majatalo-illan taltioinnin voi katsoa täältä.

2017-10-08 22:10:00.0