Torijuhlassa muistetaan presidentti Koivistoa

Koko perheen torijuhla kutsuu Kangasalan torille helatorstaina 25. toukokuuta. Tapahtumassa vietetään hiljainen hetki presidentti Koiviston muistolle.
juhlavuoden logo

Helatorstai on yksi reformaation merkkivuoden päätapahtumista. Päivä alkaa monissa seurakunnissa messulla ja jatkuu kaiken ikäisille suunnatuilla tapahtumilla kuten yhteisellä ruokailulla ja Martti Luther -aiheisilla näytelmillä. Seurakuntamme toritapahtumassa juhlistetaan lisäksi 650-vuotiasta Kangasalan seurakuntaa ja 250-vuotiasta Kangasalan kirkkoa. Kangasalan toritapahtumassa on messun lisäksi konsertteja, toimintapisteitä ja lounastarjoilu.

Presidentti Koiviston muistoksi hiljainen hetki

Samaan aikaan torijuhlan kanssa helatorstaina järjestetään presidentti Mauno Koiviston valtiolliset hautajaiset Helsingin tuomiokirkossa. Kangasalan seurakunnan torijuhlassa vietetään hiljainen hetki presidentti Koiviston muistolle kello 13.00.

- Haluamme kunnioittaa Koivistoa ja hänen elämäntyötään viettämällä hiljaisen hetken, sanoo Kangasalan seurakunnan kirkkoherra Seppo Jarva.

Koska toritapahtumia järjestetään eri puolilla Suomea, ovat seurakunnat joutuneet miettimään hautajaisten ja juhlien yhteensovittamista.

− Helatorstain sanoma muistuttaa, ettei mikään voi erottaa meitä korotetun Kristuksen rakkaudesta. Yhteinen ruokailu tukee ajatusta luottamusyhteiskunnasta, jonka jäsenet voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään. Myös hyvin toisen tyyppiset tapahtumat, kuten helahulinat, rakentuvat osallisuuden periaatteelle. Kaikki nämä arvot toteutuivat presidentti Koiviston työssä niin sodassa kuin rauhassa, kirkkoneuvos Pekka Huokuna sanoo Kirkon tiedotuskeskuksen tiedotteessa.

Kangasalan torilla tavataan to 25.5. klo 11−15.30!

• klo 11 torimessu
  • klo 12.30 Tuttiritari
  • klo 13 presidentti Mauno Koiviston muistohetki
  • klo 13.05 gosbelband Kruuvi
  • klo 13.30 Tuttiritari
  • klo 14 Yhteisvastuun hyväksi ihmishuutokauppa
  • klo 14.30 Konsertti: Pentti, Heini, Iina ja Roosa Hietanen
  • Mukana seurakunnan työntekijöitä sekä "Martti Luther"
  • Hernesoppaa ja pullakahvit 1000:lle, ilmapalloja, ohjelmapisteitä ja lasten teltta.

Helatorstai on pyhä arjessa

Helatorstai on pyhä keskellä viikkoa. Se muistuttaa, että pyhä elää keskellä arkea. Helatorstaina kerrotaan, että taivaaseen astunut Kristus on Pyhän Henkensä kautta sanassa ja sakramenteissa läsnä seurakuntansa keskellä.

Reformaationa tunnettu ajanjakso alkoi, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiä anekaupan väärinkäytöksiä vastaan 31.10.1517. Maailmanlaajuista reformaation merkkivuotta vietetään 500 vuotta teesien julkaisemisen jälkeen. Suomessa ja ulkosuomalaisyhteisöissä merkkivuotta vietetään 31.10.2016–5.11.2017. Reformaation merkkivuotta vietetään yhteydessä Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhliin.

Mon May 22 09:57:00 EEST 2017